سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عبور خسارت‌بار تریلی از زیر سردر تاریخی باغ امین‌الدوله

یادمان

عبور خسارت‌بار تریلی از زیر سردر تاریخی باغ امین‌الدوله

برگرفته از همشهری آنلاین

محمد باریکانی

پنجشنبه شب گذشته یک دستگاه تریلی سنگین که راننده آن مصمم به عبور از زیر سردر تاریخی امین‌الدوله در شمال میدان بهارستان روبه‌روی مسجد تاریخی فخرآباد بود، خسارت‌هایی به در تاریخی تازه مرمت شده سردر باغ امین الدوله وارد کرد.
یکی از دوستداران میراث فرهنگی یک گزارش تصویری از گرفتار شدن تریلی سنگین زیر سردر تاریخی امین الدوله به روزنامه همشهری ارسال کرده که در تلفن‌های هوشمند قابل مشاهده است.

سردر تاریخی باغ امین الدوله که در برخی منابع به نخستین پارک احداث شده در پایتخت شهرت یافته و در نقشه ترسیم شده تهران در سال1309 قمری نیز مشاهده می‌شود حدود 127سال قدمت دارد.

علیخان امین‌الدوله، رجل سیاسی دوره قاجار بود و این باغ وسیع را در شمال شرق تهران دایر کرد و اکنون سردر باغ یا پارک امین‌الدوله به همراه چند بنای تاریخی به‌جای‌مانده از آن دوران در گذر امین‌الدوله پابرجاست. می‌گویند ناصرالدین شاه قاجار نیز از این سردر عبور کرده و مشروطه‌خواهان نیز به همین باغ پناهنده شدند. بنیانگذار این باغ و سردر تاریخی آن با روی کار آمدن مظفرالدین شاه قاجار، صدراعظم ایران شد و فرزندش با دختر مظفرالدین‌شاه ازدواج کرد. علیخان امین الدوله اما بعدها و به‌دلیل ناتوانی در تهیه مبلغ لازم برای سفر شاه به اروپا، از صدارت دربار ایران عزل شد.

محسن‌خان امین‌الدوله، فرزند او نیز که با فخرالدوله، دختر مظفرالدین شاه ازدواج کرده بود با به توپ بسته شدن مجلس و فرار گروهی از مشروطه‌خواهان که از ترس دستگیری به محله امین‌الدوله پناه بردند همچون میرزا جهانگیرخان صوراسرافیل صاحب روزنامه صوراسرافیل و ملک المتکلمین، از ترس شاه آنها را تسلیم دربار کرد. باغ امین‌الدوله ماجراهای زیادی در تاریخ ایران به‌ویژه در دوران مشروطه به‌خود دید. اکنون با گذشت 127سال از احداث باغ به‌نظر می‌رسد این سردر تاریخی آنطور که باید مورد حفاظت قرار نگرفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه