سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عاملان تخریب 'نگین صف'به جای دادگاهی ، مجوز ساخت و ساز می‌گیرند

یادمان

عاملان تخریب 'نگین صف'به جای دادگاهی ، مجوز ساخت و ساز می‌گیرند

خاطره‌های کودکان استثنایی زیر بتون‌ها له می‌شوند

روی ویرانه خاطرات هزاران کودک استثنایی بتن ریخته و ساخت و سازی آغاز می‌شود که نه تنها در صورت داشتن ارتفاع بالای دو طبقه تمام هویت خیابان صف را به هم می‌ریزد بلکه تنها شور زندگی کودکان استثنایی برای یادگرفتن را هم، برای همیشه زیر خود مدفون می‌کند. پیش از این قرار بود که عاملان تخریب این بنای تاریخی دادگاهی شوند، اما حالا پس از 6 سال بدون هیچ هراسی این عاملان ساخت بنای نویی را از سر می‌گیرند.

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی –درست 6 سال پیش بود که هیچ کدام از هشدارهای دوستداران میراث فرهنگی به نتیجه نرسید. مالکان مدرسه کودکان اسثتنایی، اقدام به تخریب این بنا کردند. قرار بود که سازمان میراث فرهنگی پرونده این تخریب را در دادگاه پیگیری کرده و مجرمان را به جزای خود برسانند.
 
حالا، نه تنها هیچ مجرمی دادگاهی نشده، بلکه ساختمان سازی به جای این مدرسه قدیمی آغاز شده است. ستون‌های آهنی دارند، یکی پس از دیگری به هم جوش می خوردند و معلوم نیست که قرار است در خیابانی که مجوز بیش از دو طبقه را ندارد، قرار است که چند طبقه ساخته شود.
 

بنایی که زمانی کودکان استثنایی در آن برای یادگیری تلاش می‌کردند و پر از نشاط بودند، اینگونه خاطره‌ها را کنار می‌زند و

ویران می‌شود
مشاهدات نشان می‌دهد که هنوز به رغم آنکه ساخت و ساز روی خاطره‌‍های کودکان استثنایی شروع شده، هنوز دیوارها و درِ بیرونی تکان نخورده است. معلوم نیست که ناظران سازمان میراث فرهنگی در جریان این ساخت و ساز هستند، یااینکه بر ادامه این عملیات چشم بسته‍‌اند.
 
سال 86، کارشناسان حقوقی اداره میراث فرهنگی تهران پیگیر دادگاه عاملان تخریب این بنای تاریخی بودند؛ اقدامی که هرگز به نتیجه نرسید یا اینکه نتیجه آن اعلام نشد.
 
ساختمان آموزش کودکان استثنایی واقع در خیابان صف، به شماره  12217، سال 84 در زمره آثار ملی ایران جای گرفته بود.
 
6 سال پیش قرار بود که عاملان تخریب مدرسه تاریخی کودکان استثنایی دادگاهی شوند اما اکنون مجوز ساخت و ساز گرفته اند!
 
این بنای تاریخی زمانی "نگین خیابان صف" شناخته  می‌شد. بنایی منحصر به فرد متعلق به دوران پهلوی اول که در زمان ساخت خیابان صف، در این خیابان بنا شده‌است.
 
معماری این بنا بسیار ویژه بوده و در اطراف آنها گچ‌بری‌های بسیار زیبایی به شکل فرشته‌های بالدار به چشم می‌خورد؛ به‌همین دلیل این بنا به کودکستان استثنایی‌ها تبدیل شده، اما ‌اکنون نه اثری از مجسمه‌ها و بنا است و نه کودکان استثنایی.
 
این بنا دارای عرصه‌ای بالغ بر 450 مترمربع و شامل یک ساختمان در ضلع شرقی است که مشرف به خیابان صف بوده و در دو طبقه بنا شده بود. بنا دارای خصوصیات ویژه معماری دوران انتقال تهران است و به علت ویژگی‌های معماری و ارزش‌های سبکی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
 
آیا رییس اداره میراث فرهنگی تهران هم این بنا را دیده است؟ آیا اقدامی برای پیگیری عاملان تخریب این بنا انجام شده است؟
بدنه شرقی مجموعه با طراحی و معماری ویژه در تناسب کامل با محور تاریخی خیابان صف، بوده و با توجه به طرح ساماندهی محور یادشده چنین بدنه‌ای از ارزش‌های غیرقابل انکار محور محسوب می‌شد.
 
اما اکنون ساخت و ساز روی تاریخ این بنا و در واقع روی هویت خیابان صف و خاطره هزاران کودک استثنایی که در این مدرسه علم می آموختند، آغاز شده است. بنایی جدید که به نظر می‌رسد بیش از 5 طبقه است، دارد. بنایی که کل خیابان صف و تاریخ و هویت آن را مخدوش می‌کند.
 
فاطمه علی‌اصغر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه