سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان عملکرد میراث فرهنگی درباره خانه‌ها و اماکن تاریخی ضعیف است

یادمان

عملکرد میراث فرهنگی درباره خانه‌ها و اماکن تاریخی ضعیف است

یکی از نماینده های تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نا بسامان خانه ها و بناهای تاریخی در تهران و دیگر شهرهای ایران می گوید که «عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره رسیدگی و حفاظت از اماکن و بناهای تاریخی ضعیف است».

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Air Jordan 1 Bubble Gum Atmosphere DD9335 - SBD - 641 Release Date - pallet of nike shoes for women

خبرگزاری میراث فرهنگی: یکی از نماینده های تهران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از وضعیت نا بسامان خانه ها و بناهای تاریخی در تهران و دیگر شهرهای ایران می گوید که «عملکرد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره رسیدگی و حفاظت از اماکن و بناهای تاریخی ضعیف است».
 
بیژن نوباوه، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اهمیت رسیدگی به خانه ها و اماکن تاریخی، به خبرنگار CHN می گوید: اماکن و ابنیه تاریخی و میراث فرهنگی در تهران و شهرهای دیگر ایران بدون سرپرست هستند و رسیدگی کافی به آنها انجام نمی شود. این موضوع یکی از مهمترین مشکلاتی است که در رابطه با میراث فرهنگی وجود دارد. رسیدگی سازمان میراث فرهنگی تنها در این حد است که دست روی خانه های تاریخی می گذارد و اجازه فروش آنها را نمی دهد. اما هیچ اقدامی دیگری درباره آنها بسیاری از این اماکن تاریخی انجام نداده است.
 
او در ادامه به سفر اخیرش به استان قزوین اشاره می کند و می گوید: در این شهر هزار میراث فرهنگی ساختمان تاریخی ثبت شده است که بسیاری از این اماکن تاریخی به حال خود رها شده اند و اگر هم توجهی به آنها شده است در این حد است که برای آنها ممنوعیت فروش گذاشته شده است. صاحب خانه نه می تواند خانه را مرمت کند، نه می تواند آنرا بفروشد و نه می تواند کار دیگری انجام دهد.
 
نوباوه این نوع برخورد با اماکن تاریخی را نشانه بی تفاوتی سازمان میراث فرهنگی به این موضوع می داند و می گوید: این یک تخلف قانونی محسوب می شود نه بی تفاوتی. ما همین الان هم شاهد نابودی آثار باستانی و اماکن تاریخی هستیم و این موضوع نباید ادامه پیدا کند.
 
او همچنین به برخی اماکنی که به آنها رسیدگی شده اشاره می کند و می گوید: بعضی اماکن که در ظاهر بودند مانند میدان حسن آباد دستی به سر و روی شان کشیده شده و تلاش هایی انجام شده است. اما باید توجه داشته باشیم که شهرداری مسئول این کار نیست. شهرداری اگر کاری کرده، لطف کرده است، وگرنه از نظر قانونی سازمان میراث فرهنگی در این باره وظیفه دارد. یعنی حتی اگر شهرداری قرار است کاری برای اماکن تاریخی انجام دهد، هماهنگی بر عهده میراث فرهنگی است و این سازمان باید از شهرداری ها بخواهد بودجه مناسب به این موضوع اختصاص دهند.
 
نوباوه تاکید می کند که دولت و سازمان میراث فرهنگی باید نگاه جدی به موضوع خانه های تاریخی داشته باشند. او می گوید: در این موضوع نیاز جدی به اعتبارات است. اما پیش از این که موضوع اعتبارات مطرح شود این خانه ها و اماکن نیاز به توجه دارند. اگر این توجه انجام شود، بدون شک مجلس هم با سازمان در این زمینه همکاری می کند و می شود از شهرداری ها هم کمک گرفت.
 
نماینده تهران همچنین از بی توجهی سازمان میراث فرهنگی به برخی آثار تاریخی انتقاد می کند و می گوید: واقعیت این است که ما هیچ وقت ندیدم که سازمان میراث فرهنگی درباره بناهای تاریخی یک مدعی پر و پا قرص باشد. وقتی در بازار بنایی می سازند که حریم کاخ گلستان را تحت تاثیر قرار می دهد، کجا دیدیم که سازمان میراث فرهنگی در این زمینه مدعی شود؟ وضعیت به گونه ای است که نماینده های مجلس باید بیایند و از سازمان میراث فرهنگی بپرسند که چرا به این موضوع رسیدگی نکرده است که این خیلی بد است. همین الان در قزوین در مقابل یکی از درهای ورودی معروف قزوین که در زمان شاه عباس ساخته شده است ، بنایی آهنی ساخته شده است که هیچ ربطی به این اثر تاریخی ندارد. مثل همان کاری که درباره نقش جهان صورت گرفت. به نظر من سازمان میراث فرهنگی در این زمینه ضعف دارد و باید این واقعیت را بپذریریم. اصل ماجرا این است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه