سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاخ احمدشاهی، کوشک احمدشاهی نیست!

یادمان

کاخ احمدشاهی، کوشک احمدشاهی نیست!

این‌روزها خبر خوشی از مجموعه کاخ – موزه سعدآباد رسیده و قرار است کاخ احمدشاهی توسط سپاه به سعدآباد بازگردانده شود. هرچند که به نظر می‌رسد که تفاوت‌های کاخ احمدشاهی (در مجموعه کاخ موزه سعدآباد) با کوشک احمدشاهی (در مجموعه کاخ موزه نیاوران) چندان برای همه مشخص نیست و گاهی این دو با هم اشتباه می‌شود.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | air max 97 black undefeated , Kids Air Jordan — Rebel Engagement

خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی- سال‌هاست که دوستداران میراث فرهنگی برای بازگردانده شدن کاخ احمدشاهی تلاش می‌کنند. اما گاهی هم پیش می‌آید که این کاخ به اشتباه کوشک خوانده می‌شود. در حالی که کوشک احمدشاهی در مجموعه کاخ موزه نیاوران قرار دارد.
 
کوشک احمدشاهی کجاست؟
کوشک احمدشاهی در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران واقع در در باغ نیاوران قرار دارد. کوشک احمد‌شاهی در کنار کاخ اصلی که محل اقامت خانواده محمدرضا پهلوی بود و کاخ صاحبقرانیه که قدیمی‌ترین بنای موجود در این مجموعه است‌، اواخر دوره قاجار به عنوان خوابگاه ییلاقی احمدشاه قاجار در میان باغ نیاوران با مساحت 800 متر و در دو طبقه ساخته شد.
 
 
ورودی ساختمان در ضلع جنوب غربی کاخ قرار دارد که با تعدادی پله و از کنار حوض کاشی کاری شده به کوشک ختم می شود. از خصوصیات این بنا تزئینات و نمای آجری استفاده شده در سرتاسر نمای بیرونی ساختمان آن است. کوشک احمدشاهی در زمان محمدرضا پهلوی بازسازی و مرمت و مبلمان داخلی آن تعویض شد تا به عنوان محل کار و سکونت رضا پهلوی مورد استفاده قرار بگیرد.
 
طبقه همکف این ساختمان از یک سرسرا تشکیل شده که حوضی از مرمر در وسط آن واقع و شش اتاق و دو راهرو نیز در اطراف آن وجود دارند.  در این محوطه اشیائی از جنس برنز، نقره، عاج، چوب، هدایای رؤسای کشورهای گوناگون، مدال ها و نشان ها و تابلوهای نگارگری در معرض تماشا قرار گرفته‌است.
 
 تعدادی فسیل حیوانی و گیاهی، قطعاتی از سنگ های معدنی تزئینی و قطعه سنگی از کره ماه که از طرف ریچارد نیکسون، رئیس جمهور پیشین امریکا به رضا پهلوی هدیه داده شده بود در ویترینی در این سالن نگهداری می شود. طبقه دوم این بنا نیز از یک هال مرکزی و ایوان گسترده چهار طرفه تشکیل شده است. از سالن مرکزی این طبقه به عنوان اتاق موسیقی استفاده می شد که در چهار طرف آن قفسه های چوبی ویترین دار نصب شده است. این ایوان از 26 ستون مدور با نمایه گچی و شش ستون با مقطع مربع قطور با نمای آجری تشکیل شده است.
 
 کاخ احمدشاهی کجاست؟
این کاخ، قدیمی‌ترین کاخ موجود در مجموعه سعد آباد است، که در اواخر سلطنت احمد شاه قاجار و از سال 1297، ساخت آن آغاز و در هنگام وزارت جنگی رضا شاه، ساخت بنای آن به پایان رسید. پس از انقلاب، از این محل به عنوان پایگاه مرکزی بسیج خواهران استان تهران، استفاده می‌شده‌است.
 
قرار است این محل پس از بازپس گیری از بسیج خواهران، بازسازی و آماده بازدید عمومی شود. این کاخ، در حال حاضر غیر قابل بازدید، برای عموم است. احمدشاهی در ضلع شمالی مجموعه‌ی سعدآباد، در سمت شمال کاخ - موزه‌ی «سبز» قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه