سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان احتمال تعبیر حکایت عبید زاکانی در خانه قوام السلطنه - پله‌های چوبی موزه آبگینه در آستانه سقوط

یادمان

احتمال تعبیر حکایت عبید زاکانی در خانه قوام السلطنه - پله‌های چوبی موزه آبگینه در آستانه سقوط

پله‌های ساختمان تاریخی موزه آبگینه در تهران در صورت نبود مرمت در آستانه سقوط هستند. این را از صدای جیر جیر چوب‌های پلکان تاریخی این ساختمان زیبای بازمانده از قوام السلطنه زیر پای بازدید کنندگان این موزه و بنای تاریخی می‌توان شنید.

Air Jordan 1 Low OG Neutral Grey (2021) (W) - nike free run womens 5.0 - 100 - CZ0775 | Latest Releases , IetpShops - Women's Nike Air Jordan 1 trainers - ken griffey nike swingman shoes sale 2017

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث ـ موزه آبگینه یا موزه تخصصی شیشه و سفال محلی برای نشان دادن قدیمی‌ترین آثار شیشه‌‌ای و سفالی به دست آمده در جغرافیای ایران است. ساختمان موزه هشت ضلعی است و در باغی به مساحت 7 هزار مترمربع قرار دارد. طرح‌های در و پنجره‌های نفیس که بسیار خوب نگه‌داری شده‌اند، یادآور معماری عصر سلجوقی است.
 
این ساختمان در دو طبقه و پنج تالار ساخته شده‌است‌. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه بالا قرار دارد. در تالار شماره دو (بلور) قدیمی‌ترین شیشه‌ها و لوله‌های شیشه‌ای و سفال‌ها قرار داده شده‌است‌. طراح ویترین‌های موزه مهندسی اتریشی به نام هانس هولاین است‌. تزیینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر کاری نما که در 50 نوع‌است‌.
 
جنس تمام بخش‌های راه پله‌ها و کف‌پوش سالن‌های ساختمان نیز چوبی و بازمانده از زمان گذشته است، با این حال پله های چوبی بنا که مسیر اصلی عبور بازدیدکنندگان از موزه است هنگام عبور هر نفر به میزان زیادی سر و صدا می کند که نشانی از تخریب این قسمت های بنا و احتمال سقوط آن است. این بخش از راه پله به دلیل قرار گرفتن در زیر فرش از چشم ها پنهان است و به همین دلیل میزان آسیب وارده به آن مشخص نیست.
 
راهنمای موزه آبگینه در پاسخ به سوالی پیرامون اینکه سر و صدای چوب های راه پله ناشی از چیست و چرا تعمیر نمی شود می گوید: «این چوب ها عمر خودشان را کرده اند و مدت‌هاست به همین شکل صدا می‌دهند اما بودجه موزه در حدی نیست که بتوان آنها را تعمیر کرد، علاوه بر این فکر نمی کنم برای پله ها مشکل خاصی پیش بیاید فقط سر و صدا می کند و مثل زنگ ورود و خروج بازدیدکننده ها را به ما اطلاع می‌دهد.»
 
با وجود این داستان این پلکان چوبی موزه آبگینه مشابه  حکایتی معروف است از عبید زاکانی به این شرح: " شخصی خانه‌ای به کرایه گرفته بود. چوبهای سقف بسیار صدا می کرد، به خداوند (صاحب) خانه از بهر مرمت آن سخن بگشاد. پاسخ داد که چوبهای سقف ذکر خدا می کنند. گفت : نیک است اما می ترسم که این ذکر منجر به سجده شود."
 
سر و صدای چوب های پلکان موزه آبگینه اگر چه برای کارکنان این موزه حکم زنگ تردد بازدیدکننده ها را دارد اما ممکن است روزی با عبور بازدیدکنندگانی سقوط کرده و هم این اثر تاریخی را تخریب کند و هم جان بازدیدکنندگان را.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه