سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کاخ احمدشاهی پس از 35 سال به سعدآباد پیوست

یادمان

کاخ احمدشاهی پس از 35 سال به سعدآباد پیوست

کاخ احمدشاهی توسط سپاه به سعدآباد بازگردانده شد.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | Women's Nike shoes, clothing and accessories

مدیر مجموعه‌ی فرهنگی تاریخی کاخ سعدآباد - محمدصالح رضاخانی - در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اعلام این خبر اظهار کرد: با تفاهم‌نامه‌ای که روز گذشته میان مسوولان سپاه، مجموعه‌ی سعدآباد و مسوولان حقوقی سازمان میراث فرهنگی امضا شد، کاخ احمدشاهی به سعدآباد بازگردانده شد.


او بازگرداندن کاخ احمدشاهی به مجموعه‌ی سعدآباد را از جمله موضوعاتی دانست که در طول سال‌های گذشته به‌طور دائم توسط مسوولان مختلف این مجموعه‌ی فرهنگی - تاریخی در حال پیگیری بود و ادامه داد: به هر دلیلی، در آن زمان‌ها این اتفاق نیفتاد،‌ اما از اسفند 1391 که به این کاخ وارد شدم، به نتیجه رساندن این بحث را با توجه به سوابق و موضوعات محل مذاکره توسط مسوولان قبلی در اولویت قرار دادم و در جلسات هفتگی و گاهی روزانه که در این زمینه داشتیم، این قضیه را بررسی کردیم و سرانجام روز گذشته، تفاهم‌نامه‌ی آن امضا شد و این کاخ اکنون به مجموعه‌ی سعدآباد برگردانده شده است.


او تأکید کرد: روز گذشته تکلیف نهایی این کاخ مشخص شد و صورت‌جلسه‌ی نهایی مبنی بر این‌که این بنا به سعدآباد تحویل داده شده است، امضا شد.


وی با اشاره به این‌که این کاخ اکنون تخلیه شده است، درباره‌ی وضعیت این بنای تاریخی نیز اظهار کرد:‌ کارشناسان حوزه‌ی مرمت و احیا باید از این کاخ دیدن و آن را بررسی کنند، تا پس از تأمین اعتبار مناسب، در آینده‌ی نزدیک آن را برای بازدید مردم آماده کنیم.


او درباره‌ی نوع کاربری این بنا نیز توضیح داد: پس از آغاز مرمت، بررسی چگونگی در معرض نمایش قرار دادن کاخ احمدشاهی در دستور کار قرار می‌گیرد.


به گزارش ایسنا، کاخ احمدشاهی، به احمدشاه قاجار منسوب و قدیمی‌ترین کاخ موجود در مجموعه سعدآباد است که در اواخر سلطنت احمدشاه قاجار ساخته شد. احداث این عمارت از سال ۱۲۹۷ آغاز شد و در زمان وزارت جنگی رضاشاه، ساخت آن به پایان رسید. این کاخ، از اوایل انقلاب اسلامی، پادگان آموزشی بسیج خواهران بود و سپس پایگاه مرکزی بسیج خواهران استان تهران ‌شد.


کاخ احمدشاهی در ضلع شمالی مجموعه‌ی سعدآباد، در سمت شمال کاخ - موزه‌ی «سبز» قرار دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه