سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان دانشجویان هنر در قزاقخانه رضا شاه - خطر ریزش ساختمان تاریخی

یادمان

دانشجویان هنر در قزاقخانه رضا شاه - خطر ریزش ساختمان تاریخی

قزاق خانه ای که در دوره قاجار محل تجمع نیروهای ارتش بود، به دانشگاه هنر داده شد تا از آن به عنوان مرکز آموزشی استفاده شود اما اکنون بعد از گذشت هشت سال از این واگذاری نه تنها کاربری جدیدی به آن داده نشده بلکه به دلیل فرسودگی، دیوارهای این مجموعه تاریخی درحال فروریختن است.

nike-air-force-1-shadow-lucky-charms-dj5197-100-date-sortie | 208 - Nike Sportswear Tech Fleece Ανδρική Φόρμα CU4 Μπεζ / Λευκό 495 - nike air max commander shoes sale

به گزارش خبرنگار مهر، عمارت قزاقخانه واقع در محدوده باغ ملی به عنوان اثر میراثی از مهمترین بافتهای تاریخی و فرهنگی شهر تهران است. مجموعه ساختمان های قزاقخانه به جز ساختمان جنوبی که مربوط به عهد مظفری است در سال 1280 و بقیه در دوره پهلوی اول ساخته شده اند که بنا به شواهد عینی ابتدا ساختمان های شمالی شرقی و غربی به مجموعه افزوده شده اند و سپس دو ساختمان مرکزی در داخل محوطه بنا شده اند در سال 1380 خرید بخش عمده ای از عمارت قزاقخانه توسط دانشگاه هنر انجام شد و در سال 1384 مشاور، مطالعات و طراحی مربوط به مرمت و احیا و نوسازی عمارت قزاقخانه را با مطالعات رفع خطر اغاز کرد.
تا اینکه در سال 85 با شماره 18674 به عنوان یکی از مجموعه آثار تاریخی باغ ملی ایران در فهرست میراث فرهنگی ثبت شد. همان سال  سازمان مدیریت و برنامه ریزی سابق، اعتباری هشت میلیارد تومانی برای اجرایی شدن عملیات ساماندهی عمارت قزاقخانه ارائه کرد ولی تنها اقدامی که انجام شد خالی کردن دیوارها از لایه بیرونی آن و به اصطلاح عریان کردن آجرها بود و آماده شدن برای انجام عملیات مرمتی.
اما اکنون اضافه تر از آن هیچ اقدامی انجام نشده است تا جایی که در میان ساختمان های شکوهمند وزارت خارجه و باغ ملی، مجموعه ساختمانهای متروکی وجود دارد که از سالها پیش کسی در آن قدم نگذاشته است حتی دانشجویان و هنر آموزانی که مقام معظم رهبری به خاطر آنها دستور داده بودند این عمارت در اختیار دانشگاه هنر برای کاربری آموزشی استفاده شود.
این درحالی است که سازمان مدیریت اعتباری برای ترمیم و احیای دوباره عمارت در اختیار داشت و قرار بود در دو فاز دو ساله و چهار ساله مرمت ساختمان های مرکزی را برای دانشکده معماری و شهرسازی مرمت و باقی بناها را برای تبدیل شدن به دانشکده هنرهای تجسمی آماده کند.
8 سال پیش مسئولان دانشگاه هنر اعلام کردند که این زمین ها متعلق به ارتش است درحالی که دو سال قبل تر از آن این ساختمان ها از ارتش خریداری شده بود و بخش نهایی نیز سال 90 در اختیار دانشگاه قرار گرفت.
جواد سلیمی، معاون پشتیبانی دانشگاه هنر در این باره به خبرنگار مهر گفت: 20 تا 30 میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است تا این مکان مرمت و بازسازی شود.
وی ادامه داد: قرار بود این مجموعه مرمت شود اما بودجه آن کفاف این عملیات را نداد درحالی که اینجا بزرگترین دانشگاه هنر  ایران است. و در زمان قاجاریه به عنوان پایگاهی برای ساماندهی ارتش استفاده می شد حتی پله های عریض این مجموعه برای رفت و آمد اسب ها تعبیه شده بود و اعلان جنگ از این مکان داده می شد.
با این حال عدم رسیدگی به ساختمان قزاقخانه باعث شده تا نگهبانان این ساختمان ها به افرادی که قصد ورود دارند گوشزد کنند مراقب باشید ! امکان سقوط مصالح و ریزش بخش هایی از ساختمان وجود دارد همانطور که وقتی رئیس شورای شهر تهران چند روز پیش برای بازدید از این ساختمان تاریخی رفت و به او گفته شد ساختمان مقاوم سازی نشده و تحمل حضور تعداد زیاد افراد در طبقات آن وجود ندارد. چون کف بخش هایی از طبقه دوم چوب و داربست های چوبی  است که قدم زدن افراد باعث لرزش می شود.
احمد مسحد جامعی در بازدید خود از این مجموعه تاریخی واقع در باغ ملی گفت: دانشگاه هنر تنها  این مجموعه را حفظ کرده و گرنه تا به حال به پاساژ و یا مجتمع تجاری و یا فست فود تبدیل می شد.
مسجد جامعی پیشنهاد کرد که موزه ملی ایران و دانشگاه هنر تفاهمنامه ای امضا کنند و کتابخانه موزه ملی به بخشی از ساختمان دانشگاه هنر یا همان قزاقخانه انتقال پیدا کند.
پیشنهاد مسجد جامعی درحالی است که این مکان با سقف محرابی اش از محل موزه ملی ایران فاصله دارد و عملا این پیشنهاد امکان پذیر نیست. با این حال شاید بتوان گفت که این بازدید هم گره ای از مشکل عمارت قزاقخانه باز نکند چون این ساختمان تا زمانی که دانشگاه هنر همت نکند از ورود دانشجویان و تغییر کاربری آن به کلاس های آموزشی محروم خواهد ماند.
.......
عکس از فاطمه بهبودی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه