سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مالک سرای دلگشا در مقابل کاخ گلستان دور باطل می‌زند!

یادمان

مالک سرای دلگشا در مقابل کاخ گلستان دور باطل می‌زند!

مدیر امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران تأکید کرد: مالک سرای دلگشا در حال زدن یک دور باطل برای گرفتن مجوز ساخت مجتمع تجاری‌اش تا 27 متر است.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سرای قاجاری دلگشا در سال‌های گذشته، با حکم دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج و سپس تخریب شد، تا به جای آن یک مجتمع تجاری - اداری ساخته شود.


هرچند نخست مالک این زمین مجوز ساخت مجتمع تجاری‌اش را از کمیسیون ماه‌ی 5 گرفت و در آن ارتفاع مجتمع تا 5 / 10 متر ذکر شد؛ ولی حالا با شکایت به دیوان عدالت اداری، قصد دارد ساختمان تجاری‌اش را تا ارتفاع 27 متر بالا ببرد. دیوان عدالت اداری نیز چند روز پیش، با لغو رأی کمیسیون ماده‌ی 5، اجازه‌ی این کار را به مالک داد. این در حالی است که در صورت ساخت مجتمع تجاری 27 متری در بازار تهران و در حریم کاخ ثبت جهانی «گلستان»، امکان دارد مشکلاتی که در اصفهان برای اثر جهانی «میدان نقش جهان» با ساخت برج جهان‌نما پیش آمد، برای کاخ گلستان نیز به‌وجود آید.


کیانوش تکلو در این زمینه و درباره‌ی اقدامات انجام‌شده توسط دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران به خبرنگار ایسنا توضیح داد: 17 مهرماه در نخستین دفاعیه‌ای که این دفتر به دیوان عدالت اداری فرستاد، اعتراض خود را نسبت به شکایت مالک سرای دلگشا مطرح کرد. دو روز پیش (شنبه، 20 مهرماه) نیز لایحه‌ی اعتراضی خود را تکمیل و دوباره آن را به دیوان عدالت اداری ارائه کرد. حالا ما منتظر زمان برگزاری دادگاه تجدید نظر برای بررسی لغو رأی کمیسیون ماده‌ی 5 توسط دیوان عدالت اداری هستیم.


مدیر امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری تهران با تأکید بر این‌که لغو این رأی هنوز به‌صورت قانونی به اداره‌ی حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران ابلاغ نشده، ولی به شهرداری تهران ابلاغ شده است، گفت: شهرداری بعد از ابلاغ حکم، اعتراض خود را به دیوان عدالت اداری اعلام کرد. هرچند این حکم هنوز به اداره کل میراث فرهنگی استان تهران ابلاغ نشده است، اما ما زودتر لایحه‌ی اعتراضی خود را به دیوان عدالت اداری فرستادیم و اکنون منتظر برگزاری دادگاه تجدید نظر در شعب تجدید نظر دیوان عدالت اداری هستیم.


وی ادامه داد: با هماهنگی‌هایی که با معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مهدی حجت - و مدیرکل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - امید غنمی - انجام شده، تلاش می‌کنیم که در مرحله‌ی نخست، رأی دادگاه را برگردانیم و به حساسیت‌های ایجادشده نسبت به کاخ جهانی گلستان، حریم ارگ تهران و بازار تهران بپردازیم. امیدواریم با این دفاعیه، نظر دادگاه با سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همسو شود.


تکلو تأکید کرد: تا کنون دیوان عدالت اداری رأی کمیسیون ماده‌ی 5 شهرداری را ابطال کرده است. اگر رأی دادگاه تجدید نظر نیز مانند رأی نخست باشد و مالک دوباره بخواهد با 27 متر ارتفاع ساخت‌وساز کند، باز هم مجبور است از شهرداری مجوز بگیرد و شهرداری هم باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استعلام بگیرد و باز همین اتفاق می‌افتد. در واقع، معتقدم مالک سرای دلگشا در یک دور باطل حرکت می‌کند.


مدیر امور حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران با تأکید بر این‌که ابطال رأی کمیسیون ماده‌ی 5 هیچ تأثیری در نظر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مبنی بر اجازه ندادن برای ساخت بیش از 5 / 10 متر ارتفاع ندارد، گفت: براساس قوانین و ضوابط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، ارتفاع مجاز برای ساخت‌وساز در محدوده‌ی کاخ گلستان، حریم ارگ و بازار تهران 5 / 7 متر است. این در حالی است که رییس وقت شورای شهر تهران - مهدی چمران -، شهردار تهران - محمدباقر قالیباف - و معاون وقت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری - مسعود علویان‌صدر - چند سال پیش، مجوز ساخت‌وساز به ارتفاع 5 / 10 متر را برای مالک این سرا امضا کردند تا رضایت دهد و قصد ساخت‌وساز بیش از این ارتفاع را نداشته باشد؛ ولی اکنون اگر مالک همچنان بخواهد بیش از 5 / 10 متر ارتفاع در محدوده‌ی کاخ جهانی گلستان ساخت‌وساز کند، سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فقط تا 5 / 7 متر ارتفاع مجوز ساخت می‌دهد.


تکلو اضافه کرد: اگر رأی کمیسیون ماده‌ی 5 شهرداری همچنان باطل‌شده بماند، هیچ الزامی برای اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران مبنی بر اعطای ارتفاع بیشتر ایجاد نمی‌شود. علاوه بر این، موقعیت کنونی این ساختمان تجاری بدتر از برج جهان‌نما در اصفهان نیست که پس از ساخته شدن، ارتفاع غیرمجاز برج تعدیل شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه