سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان با آغاز ماه مهر؛ مدرسه فرخ منش با خاک یکسان شد

یادمان

با آغاز ماه مهر؛ مدرسه فرخ منش با خاک یکسان شد

با آغاز ماه مهر مدرسه فرخ منش با بیش از پنج دهه سابقه آموزش با خاک یکسان شد. کارشناسان میراث فرهنگی می‌گویند که با تخریب این مدرسه یکی از بناهای منحصر به فرد با معماری و نمای ایرانی- اسلامی در تهران برای همیشه از بین رفته است.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

خبرگزاری میراث فرهنگی – گروه میراث فرهنگی- یک روز مانده به بازگشایی مدارس خاطره نیم قرن آموزش در یکی از قدیمی‌ترین مدارس تهران از چهره شهر زدوده شد. مدرسه فرخ منش طی یک عملیات گسترده سه روزه به دلایل نامعلومی از میان رفت و مردم شهر یکی از بزرگترین فضاهای آموزشی با معماری و نمای ایرانی – اسلامی واقع در تقاطع خیابان مطهری و خیابان میرزای شیرازی را از دست دادند.
 
مشاهدات عینی خبرنگار CHN نشان می‌دهد که کارگران ساختمانی در سه روز گذشته تمامی کاشی کاری سنتی نمای این ساختمان را در خیابان مطهری را با قدمتی 50 ساله تخریب کرده و از صبح امروز با تجهیز کارگاه ساختمانی بتن ریزی پایه‌های ساختمان نامعلومی را روی بقایای این مدرسه آغاز کردند.
 
مدرسه فرخ منش بیش از 50 سال سابقه آموزشی دارد و بنای آن به دلیل واقع شدن در یکی از مناطق شمالی آن روزگار تهران از زیبایی خاص بصری برخوردار بوده و به گفته برخی از محلی‌ها استاد حسن اسماعیل کاشی نمای بیرونی آن را در سال 1335 به پایان برده است.
 
برخی از اهالی محل که در این مدرسه تحصیل کرده‌اند در مورد تاریخچه آن می‌گویند:« مدرسه فرخ منش بعد از انقلاب به مدرسه فاطمه زهرا تغییر نام داده و در اوایل دهه 70 اداره آموزش و پرورش منطقه 6 با توجه به زیبایی این ساختمان و دسترسی آن را به عنوان مرکز این اداره انتخاب کرده است.
 
به گفته آن‌ها، سرانجام با خروج این اداره از 15 سال پیش مدرسه به دو پلاک جداگانه بدل شده با نام‌های مدرسه راهنمایی دخترانه اطمه زهرا و دبیرستان فنی شیخ صدوقی. این دو ساختمان در قالب شماره ثبت فضای 156869در اداره آموزش و پرورش این منطقه ثبت شده است.
 
تحقیقات محلی دیگر گویای آن است که یک ماه پیش از تخریب مدرسه فرخ منش، ساختمان مجاور آن که منزل دکتر الهی بوده و بعدها توسط  بیمارستان یاس خریداری می‌شود و به شخص نامعلومی فروخته شده و احتمال می‌رود که قرار است در این محل پاساژ بزرگی ساخته شود. همزمانی تخریب این مدرسه با تخریب ملک دکتر الهی این گمان را در میان اهالی محله لارستان ایجاد کرده است که هدف از تخریب این مدرسه ساخت یک مرکز تجاری بزرگ در سه پلاک باشد.
 
با این همه برخی دیگر نیز می‌گویند که خَیری که بیش از سه دهه به مدرسه فاطمه زهرا کمک مالی می‌کرده قصد دارد یک مجتمع بزرگ آموزشی در ملک مدرسه فرخ منش تاسیس کند.  
 
در میان تماس‌های مکرر با اداره کل میراث فرهنگی تهران و معاون آن برای گرفتن اطلاعات بیشتر در مورد این بنا و دلایل تخریب آن به نتیجه نرسید. به نظر می‌رسد که این مدرسه به رغم تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر ایرانی- اسلامی بودن چهره شهر قربانی سیاست‌گذاری‌های نامناسب و بها ندادن به ارزش‌های تاریخی و میراثی تهران شده است.
 
هرچند که هنوز مشخص نیست که به جای این بنای آموزشی قرار است که چه بنای دیگری ساخته شود. آیا زمین این مدرسه قدیمی تخریب شده همچنان آموزشی می‌ماند یا اینکه تبدیل به پاساژ و مجتمع تجاری دیگری در خیابان مطهری بدون در نظر گرفتن عناصر معماری شهری ایرانی - اسلامی خواهد شد.
 
فاطمه علی اصغر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه