سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان یک حرکت تخریبی دیگر - حفره‌هایی که پیکر تئاتر شهر را رنجور کرده‌اند!

یادمان

یک حرکت تخریبی دیگر - حفره‌هایی که پیکر تئاتر شهر را رنجور کرده‌اند!

مجموعه تئاتر شهر که هر از گاهی به دلیلی شاهد تخریب محیط اطراف و بدنه خود است، این روزها حفره‌هایی جدید را میزبان است تا ژنراتورهای برق را در خود جای دهند!

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | Air Jordan Sneakers

به گزارش خبرنگار مهر، مجموعه تئاتر شهر طی سال‌های گذشته صدمات بسیاری دیده است. بنای این مجموعه بارها و بارها به دلیل حفاری و ساخت و سازهای مختلف در ضلع شمالی و جنوبی مجموعه آسیب دیده‌است و وقتی گرد این بنا می‌چرخیم ترک‌ها و تخریب‌های موجود در نمای آن خودنمایی می‌کنند.

طی سال‌های گذشته با وجود اینکه نمای مجموعه تئاترشهر آسیب‌دیده ولی هیچگاه مورد مرمت و بازسازی قرار نگرفته و این در حالی است که این آسیب‌ها و تخریب‌ها در حال رشد است. متأسفانه هیچ توجهی به شرایط و آسیب‌هایی ایجاد شده برای تئاتر شهر نشده است و قدمی برای ترمیم بنای تئاتر شهر صورت نگرفته است.

این در حالی است که نه تنها اقدامی برای ترمیم نمای مجموعه تئاترشهر نشده بلکه بخشی از نمای ضلع جنوبی مجموعه تئاتر شهر نیز تخریب شده تا میزبان ژنراتورهای برق این مجموعه باشد. در فضای مجاور ورودی کارگاه دکور مجموعه تئاتر شهر دو حفره ایجاد شده و ایجاد این حفره نتیجه‌ای نداشته جز تخریب سنگ‌های قدیمی نمای مجموعه تئاتر شهر.

مشخص نیست که بنای مجموعه تئاترشهر چگونه باید از خود در مقابل آسیب‌ها و صدمات متعدد محافظت کند؟ گاهی شهرداری تهران و سازمان متروی شهری با حفاری و ساخت و سازهایی که در فضای شمالی فضای باز مجموعه انجام داده و می‌دهد به نوعی تنها مجموعه حرفه‌ای تئاتر ایران را تحت‌تأثیر خود قرار می‌دهد.

ضلع جنوبی تئاتر شهر نیز که شاهد حفاری و ساخت‌وساز عظیمی است که زمانی باعث شکاف برداشتن دیوار مجموعه تئاتر شهر شد. این روزها نمای تئاترشهر بخصوص در ضلع جنوبی خود محلی برای یادگاری نوشتن افرادی شده که بدون توجه به اهمیت این بنای فرهنگی و هنری، به فکر ثبت وقایع زندگی خود هستند.

وقتی چند تکه از نمای مجموعه تئاترشهر از بین رفت یا سرقت شد، گمان بر این بود که هر چه زودتر این بخش ترمیم می‌شود ولی متأسفانه این اتفاق رخ نداد. کار به جایی رسیده‌است که این بار دست اندرکاران و تصمیم گیرندگان مجموعه تئاتر شهر خود به جان نمای این بنای فرهنگی و هنری افتاده‌اند!

تخریب بخشی از نمای ضلع‌جنوبی و مجاور ورودی کارگاه نمایش برای ژنراتورهای برق خریداری شده اتفاق و عملکرد عجیبی است که مشخص نیست بر چه اساسی انجام شده‌است. اینگونه برداشت می‌شود که بنا و نمای مجموعه تئاترشهر از اهمیت لازم برخوردار نیست که به این راحتی می‌توان آن را تخریب کرد و یا نسبت به تخریب آن بی‌تفاوت بود.

آیا با چنین روندی می‌توان امیدوار بود که مجموعه تئاتر شهر در چند سال آینده خیلی بیشتر از حال حاضر تخریب نشود؟ آیا باید شکاف‌هایی عظیم بر بدنه تئاتر شهر ایجاد شود تا به فکر ترمیم آن باشیم؟ آیا می‌توان بدون هیچ کارشناسی و در نظر گرفتن اهمیت این بنای هنری، بدنه آن را تخریب کرد؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه