پنج شنبه, 30ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان زندان «هارون‌الرشید» تهران در محاصره‌ی مرغدانی

یادمان

زندان «هارون‌الرشید» تهران در محاصره‌ی مرغدانی

در دامنه‌ کوه‌های «مسگرآباد»، در 13 کیلومتری شرق تهران، پس از عبور از مسیری پر پیچ و خم و ناهموار یک چهار دیواری سنگی قرار دارد؛ چهار دیواری که می‌گویند نامش «زندان هارون‌الرشید» است، هرچند گفته می‌شود هیچ سند مکتوب، نشان یا تاریخی از زندان بودن این مکان در دسترس نیست، ‌اما از زمانی‌که با این مکان آشنا شده‌اند نامش را «زندان هارون‌الرشید» شنیده‌اند.

نمشي , adidas bold age leggings girls dance studio - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للأطفال مع تخفيضات 25 - 75% أونلاين في السعودية | air max 97 black undefeated , Kids Air Jordan — Rebel Engagement

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، زندانی باقی مانده از حدود 1100 سال پیش و از دوره‌ی آل‌بویه که سند آن به نام اداره‌ی اوقاف و امور خیریه استان تهران است و این اداره از چند سال گذشته این مکان و زمین‌های اطراف‌اش را به شخصی اجاره داده که از بخشی از آن اکنون به عنوان مرغدانی استفاده می‌شود.


قائم‌مقام شهردار منطقه‌ 15 درباره‌ این بنای تاریخی به خبرنگار ایسنا گفت: هنوز نتوانسته‌ایم سابقه‌ای از زندان بودن این بنای تاریخی پیدا کنیم، در همه‌ اسناد موجود فقط حرف از آتشکده بودن این بنا بوده است. با این وجود این بنا که سند آن به نام اداره‌ی اوقاف و امور خیریه است، به حالت متروکه درآمده و کسی به آن توجه نمی‌کند.


سید حمید موسوی ادامه داد:‌ از مدتی پیش سازمان میراث فرهنگی با حضور در این بنای تاریخی و آغاز مطالعه‌ آن طرحی برای احیای این بنای تاریخی داده، همچنین تا کنون بخش‌هایی از محوطه‌ی بیرونی این زندان را ساماندهی کرده است.


او با اشاره به این نکته که محوطه‌ای که این بنا در آن قرار گرفته از گذشته «انارستان» نیز نامیده می‌شده، ‌افزود: ‌با این وجود تا نتوان یک راه دسترسی مناسب و آسان و کاربری در شأن آن تعریف کرد، امکان حضور گردشگران و مردم در این بنای تاریخی بسیار سخت است و نیازمند حفاظت‌های زیادی است. با این وجود در مکاتبه‌هایی که با اداره کل میراث فرهنگی استان تهران داشته‌ایم، به آن‌ها آمادگی خود را برای احیای این محوطه اعلام کرده‌ایم.


وی در ادامه با اشاره به تعریف و تهیه‌ طرح «کوهسار شرقی» به عنوان تفرجگاه شرق تهران از چند سال گذشته، اظهار کرد: این طرح قرار است در محوطه‌ «خوجیر» منطقه‌ 13، ارتفاعات «مسگرآباد» منطقه‌ 15 و بخشی از کوه «بی‌بی شهربانو» در منطقه‌ 20 تهران اجرا شود که در حال حاضر مشاور در حال تهیه‌ طرح نهایی آن است که امیدواریم با این اقدام بتوانیم این منطقه را نیز جزو مناطق گردشگری تهران تثبیت کنیم.


به گزارش ایسنا، این بنای تاریخی بر اساس آن‌چه در برخی از منابع موجود است در ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و بنای آن به شکل مکعب مستطیل به ارتفاع ۹ متر و به صورت دو طبقه ساخته شده و از درازا و پهنای یکسانی برابر با ۳۰ متر و 30 سانتی‌متر برخوردار است. هرچند به اعتقاد «آندره گدار» این بنا از زمان سلجوقی باقی مانده و یکی از استحکامات نظامی آن عصر بشمار می‌آید.


اما نباید این نکته را نیز از ذهن دور داشت که هرچند به دلیل سنگی بودن بدنه‌ این بنا،‌ به نظر می‌رسد به طبقه‌ نخست آن آسیبی نرسیده، اما با توجه به آن‌چه از طبقه‌ی دوم باقی مانده و سنگ‌هایی که نصفه نیمه روی دیواره‌های بدنه باقی مانده، احتمالا اگر چند سال دیگر این بنا به همین وضعیت باشد،‌ طبقه‌ نخست آن نیز به مرور از بین می‌رود.


از سوی دیگر معتادان منطقه کاری به اجاره‌ای بودن این بنا ندارند و برخی شب‌ها را در آن می‌گذرانند، ‌اما شاید کنترل ورود و خروج به این منطقه که از طریق پادگان قدس سپاه انجام می‌شود، عاملی برای حفاظت ناخودآگاه از این بنای تاریخی و چشمه‌ی بالادست آن که در حال خشک شدن است، باشد، تا آسیب کمتری به این بنا برسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه