سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بلندترین بادگیر اردکان فرو می ریزد

یادمان

بلندترین بادگیر اردکان فرو می ریزد

خانه تاریخی انصاری در بافت تاریخی اردکان، که از آن به عنوان یکی از بزرگترین و سالم ترین بافتهای تاریخی موجود در کشور یاد می شود، واقع شده این خانه دارای بلندترین بادگیر اردکان است که مدتی است رطوبت به آن نفوذ پیدا کرده و درحال ریزش است.

shock drop air force 1 full uv reactive | 811006 - Jordan XXX Black Cat - nike air max griffey 360 low - 010

به گزارش خبرنگار مهر، قدمت خانه انصاری ها را به دوران صفویه نسبت می دهند اما برخی هم معتقدند که این خانه قجری است. در هر حال این خانه مانند همه خانه های تاریخی دیگر استان یزد چهار طرفه (چهار فصل) ساخته شده و قرار است به همراه سه خانه بزرگ اطرافش بعد از مرمت و تغییر کاربری در قالب طرح پردیسان، به هتلی سه ستاره تبدیل شود.

این اقامتگاه سنتی قرار است گرداگرد بلند ترین بادگیر اردکان ساخته شود. البته چند سالی است که این طرح بزرگ و مهم به دلایل مختلف با کندی روند پروژه مواجه شده است.

 

اما این روزها نفس های بادگیر زیبای خانه انصاری ها که تنها بادگیر یزدی ساز و چهار وجهی (در مقابل تمام بادگیرهای یک طرفه اردکانی) بافت تاریخی اردکان است به شماره افتاده است. به نحوی که قسمت اصلی این سازه 18 متری که همان ساقه آن است دچار صدمه شده و روز به روز این تخریب در حال گسترش به بقیۀ قسمتهای دیگر این بادگیر است.

 

احتمال می رود نشست قسمتی از پایه بادگیر آنهم یا به دلیل رطوبت و یا برعکس، خشک شدن قناتی که از کنار شالوده اصلی بنا عبور می کند، دلیل این اتفاق باشد.

لایه رویین کاهگل اندود بادگیر هم کم کم در حال ریزش است و با از بین رفتن این قسمتها، زوایای تازه تری از عمق این اتفاق ناگوار مشخص می شود. به خوبی مشخص است که این ترکها محدود به نمای این کولر بزرگ طبیعی نیست و شالوده اصلی سازه هم دچار مشکل شده است.

---------------------

عکس از محمد پورروستائی اردکانی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه