جمعه, 10ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان گشت شبانه شهرداری نمای گرمابه مهدی‌خانی را تخریب کرد

یادمان

گشت شبانه شهرداری نمای گرمابه مهدی‌خانی را تخریب کرد

گشت شبانه شهرداری ستون جلوی گرمابه تاریخی مهدی خانی را بدون دلیل مشخصی تخریب کرد. جلوی این حمام تاریخی چندی پیش با هزینه ورثه مرمت و ساماندهی شده بود. این در حالی است که چندی پیش احمد مسجد جامعی، رییس سابق شورای شهر پس از بازدید از این بنا بر مرمت آن تاکید کرده بود.

JmksportShops , Chaussures, sacs et vêtements , Livraison Gratuite | 208 - Nike Sportswear Tech Fleece Ανδρική Φόρμα CU4 Μπεζ / Λευκό 495 - nike air max commander shoes sale

 خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه میراث فرهنگی-  ستون جلوی حمام تاریخی مهدی خانی تخریب شد. این تخریب حدود ساعت 2  بامداد  توسط گشت شبانه شهرداری انجام شده و خسارت بزرگی به مالکان این حمام وارد کرد.
 
حمام مهدی‌خانی، قدمتی بالای 300 سال داشته و سال 72 در فهرست آثار میراث فرهنگی ایران به ثبت رسیده است. این حمام تاریخی یکی از گنجینه‌های تهران قدیم به شمار رفته و بارها و بارها بر مرمت و ساماندهی آن تاکید شده است.
 
احمد مسجد جامعی، رییس سابق شورای شهر تهران نیز در بازدید های تهران گردی از مسئولان میراث فرهنگی تهران خواست که برای مرمت و احیای دوباره این حمام تاریخی اقدام و با احیای آن بخش دیگری از هویت تهران قدیم را بازسازی کنند.
 
 مالکان حمام تاریخی مهدی خانی به تازگی این حمام را مرمت کرده بودند که باز دوباره با ویرانی رو به رو شد

 
ایمان جنانی، یکی از ورثه حمام مهدی خانی با بیان اینکه نه تنها هیچ کمکی از سوی سازمان میراث فرهنگی برای احیای این حمام تاریخی نشد، بلکه مرمتی که از سوی مالکان آن صورت گرفت، شبانه از سوی شهرداری خراب شد.
 
به گفته او، طرح مرمت و احیای این حمام تاریخی مورد تایید اداره میراث فرهنگی تهران بوده و معلوم نیست که این اقدام از سوی شهرداری برای چه انجام شده است.
 
 
جنانی گفت که وقتی ماموران گشت شبانه شهرداری این بخش مرمتی را تخریب می کردند، با سرایدار این حمام که خواستار ممانعت از این اقدامشان می شد، برخورد نامناسبی انجام دادند.
 
او با بیان اینکه امروز این مسئله را از شهرداری پیگیری کردیم، تاکید کرد که هیچ کدام از مسئولان شهرداری درباره دلیل این اقدام توضیحی ندادند و ما هنوز نمی دانیم که چرا این بخش‌های مورد مرمت تخریب شده است.
 
به گفته او، نه مسئولان میراث فرهنگی و نه شهرداری و نه شورای شهر  تا کنون هیچ کمکی به ما نکرده‌اند، وقتی خود ما نیز 80 میلیون برای مرمت و احیای این بنا هزینه کردیم باز هم باید تاوان اقدامات شهرداری را بدهیم.
 
جنانی که درد و دل های بسیاری داشت باز هم از وضعیت پیش آمده اظهار ناراحتی کرد و گفت: نمی‌دانم تا چه زمانی ما باید تاوان این داشتن بنای تاریخی در این مملکت را بدهیم.
 
این حمام در بازار بزرگ تهران قرار دارد. مساحت آن در حدود 900 متر مربع و شامل حمام به مساحت 450 متر مربع و تاسیساتی چون یک واحد پتو بافی، واحد مسکونی، مغازه و سرایداری است. این بنا دارای جرزهای آجری با ملات گل و آهک است. بنای حمام متعلق به دوره قاجار و در حدود 80 در صد آن سالم است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه