پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پای «عشرت‌آباد» به دادسرای نظامی باز شد

یادمان

پای «عشرت‌آباد» به دادسرای نظامی باز شد

این‌بار چکش عدالت دادسرای نظامی تهران به نفع «عشرت‌آباد» کوبیده شد و برای سومین‌بار حکم توقف هر نوع ساخت‌وساز در حریم منظری این عمارت تاریخی ابلاغ شد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | nike roshe jacquard print shoes , Kids Air Jordan — IetpShops

به گزارش ایسنا، اسکلت‌هایِ فلزی قد علم کرده در میدان سپاه در تهران، چیزی حدود 70 متر با «عشرت‌آباد» تاریخی فاصله دارند و از حدود 9 ماه گذشته هر روز بالاتر می‌روند، اما هیچ قانونی تا کنون نتوانسته جلوی این اسکلت‌های آهنی غول‌پیکر که حالا حدود 14 طبقه بالا رفته‌اند را بگیرد.

«کیانوش تکلو»، مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران اما این‌بار یک خبر خوشحال‌کننده داد،‌ که بالاخره دادگاهی با ضمانت اجرائی بالا به نفع میراث فرهنگی رای داده است.

او به خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا توضیح داد: صبح روز سه‌شنبه (26 خرداد) بازپرس شعبه 3 دادسرای نظامی تهران، حکم قضایی مبنی بر توقف فوری همه‌ اقدامات اجرائی میدان سپاه و در حریم منظری عمارت کلاه‌فرنگی را صادر کرد.

وی با بیان این‌که در زمان صدور حکم، زمان اداری پادگان ولی‌عصر (عج) به پایان رسیده بود و امکان ابلاغ حکم به پادگان وجود نداشت، افزود:‌ این حکم صبح چهارشنبه (27 خرداد) به دژبانی سپاه تسلیم شد و امیدواریم که هرچه زودتر روند توقف ادامه‌ کار در حریم منظری «عشرت‌آباد» انجام و کار متوقف شود.

تکلو با تاکید بر داشتن ضمانت اجرائی این حکم که توسط دادسرای نظامی تهران صادر شده است،‌ افزود: براساس اعلام دادسرای نظامی، ابلاغ این حکم به مسئولان پروژه یک پروسه‌ی شاید چند روزه دارد که بر آن اساس این حکم باید نخست به دژبان سپاه تحویل داده شود، آن‌ها نیز باید حکم را به دست عوامل اجرائی بسپارند، ‌تا سپس حکم به مسئولان مربوطه ابلاغ شود.

مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران در پاسخ به این پرسش که چرا بخش حقوقی میراث فرهنگی تهران، پس از گذشت حدود 9 ماه شکایت خود را به دادسرای نظامی تحویل داده است، اظهار کرد: قرار بود موضوع «عشرت‌آباد» با نشست‌های فنی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی با نتیجه‌ی تعدیل طبقات غیرمجاز حل شود، اما تا کنون در این زمینه موفق نبوده است و جلسات برگزار شده به نتایج مطلوبی برای بحث حریم منظری عمارت کلاه فرنگی نرسید، بنابراین میرث فرهنگی نسبت به پیگیری شکایت خود از دادسرای نظامی اقدام و موفق به گرفتن دستور قضایی شد.

ساختمان تاریخی عشرت آباد در میدان سپاه - تهران
پای «عشرت‌آباد» به دادسرای نظامی باز شد

به گزارش ایسنا، شهریور سال گذشته که حرکت جرثقیل‌ها در محدوده‌ی 70 متری کاخ عشرت‌آباد آغاز شد، دل‌نگرانی‌ها و هشدارها هم نسبت به وضعیت آینده‌ی این کاخ تاریخی که پس از 35 سال یک مسئول دولتی (احمد مسجدجامعی) به فکر حمایت از آن افتاده بود آغاز شد؛ دل‌نگرانی‌هایی که برای مسئولان فقط در حد تصویب مصوبه بود.

در کنار این هشدارها و پس از گذشت چیزی حدود 6 ماه برای نخستین‌بار 17 فروردین امسال شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نخستین جلسه سال جاری خود که در ۱۷ فروردین ۹۴ موضوع ساخت‌وساز در اراضی شمال میدان سپاه تهران را مطرح کرد و با تاکید بر اینکه عمارت تاریخی «عشرت‌آباد» باید برای استفاده عموم مهیا شود، مصوب کرد: عملیات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه‌ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط میراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود.

در ‌آن زمان مسئولان پروژه‌ی ساخت‌وساز در حریم «عشرت‌آباد» مهجور مانده به این حکم توجهی نکردند و به کار خود ادامه دادند و تعداد طبقات این ساختمان در حال ساخت، موازی با دیوارهای بلند پادگان چهار طبقه بالاتر رفت و میله‌های سبز رنگ آن زورشان را به «عشرت‌آباد» زخم خورده نشان دادند و سایه‌شان را روی این بنای تاریخی انداختند، تا چهارم خرداد ماه که این بار محمد مهدی تندگویان، نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی از صدور رأی نهایی کمیسیون ماده پنج درباره تخلف صورت گرفته در سازه عشرت آباد خبر داد و گفت: ارتفاع این سازه تا سقف 16 متر تعیین شد.

وی گفت: رأی نهایی سازه‌ی در حال ساخت در میدان سپاه امروز (چهارم خرداد ماه) در کمیسیون ماده پنج صادر شد و باید پیچ و مهره‌های سازه آهنی باز تا ارتفاع آن به سقف تعیین شده برسد.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در‌ آن زمان تاکید کرد: بر اساس رأی صادره کمیسیون ماده پنج، سازندگان سازه میدان سپاه -عشرت آباد- موظف به رعایت حدود قانونی بافت تاریخی از بنای این سازه شدند.

این در حالی بود که مسئولان پروژه‌ی ساخت این مجتمع همچنان بی توجه به حکم‌های ابلاغ شده به کار خود ادامه دادند، حتی تا چهارشنبه (27 خرداد) همچنان تاورکرین‌ها (جرثقیل‌های بزرگ برای ساخت مجتمع‌های بلندتر از پنج طبقه) بالای سرعشرت‌آباد حرکت می‌کردند و تا کنون موازی دیوار بلند پادگان 14 طبقه بالا رفته‌اند. حال باید دید ضمانت اجرائی حکم دادسرای نظامی تهران، برای این بنای تاریخی چه قدر عمل می‌کند؟

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه