پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بلایی را که سر نماد تهران آمد، پیش‌بینی کرده بودند!

یادمان

بلایی را که سر نماد تهران آمد، پیش‌بینی کرده بودند!

حالا که سقف کاذب اتاق کنترل سالن همایش برج آزادی ریخته، همه مدعی هستند این موضوع را پیش بینی کرده و درباره آن هشدار داده اند... !

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | amazon adidas kids sandals boots clearance 2017

به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی ایسنا، مدیر مجموعه آزادی معتقد است که از چند ماه قبل، پیش‌بینی این ریزش را می‌کرده و بارها برای تسریع در روند مرمت و بازسازی آن اقدام کرده، اما نتیجه نگرفته است. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز می‌گوید در بازدیدی که سال گذشته از برج داشته، اعلام کرده است که چنین اتفاقاتی می‌افتد و شهردار منطقه و مسئولان قول رسیدگی داده‌اند که این طور نشود.

قرار بود مرمت فاز یک، دو و سه برج آزادی تا 22 بهمن ماه تمام شود تا یک بار دیگر جشن پیروزی انقلاب اسلامی در کنار نماد تهران برگزار شود. سه ماه دیگر به پایان مرمت برج مانده و حالا با بارش باران، سقف کاذب اتاق فرمان برج هم فرو ریخته است.

تعمیرات نماد تهران از اواخر بهمن ماه سال گذشته شروع شد و در حال حاضر مراحل خاک‌برداری و اصلاح اولیه فاز یک، دو و سه آن انجام شده است. به گفته مدیر مجموعه برج آزادی، پیش‌بینی می‌شد مرمت این فازها تا 22 بهمن تمام شود اما متاسفانه کارها به کندی پیش می‌رود.

غلامحسین شاه‌علی می‌گوید: اتفاقی که افتاده مربوط به بنای برج نمی‌شود. این اتفاق در بخش اداری که جزو بنا نیست افتاده است. بخش اداری آسیب کوچکی دیده و تنها سقف کاذب آن ریخته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران نیز درباره نظارت میراث فرهنگی بر این بنای ثبتی به خبرنگار ایسنا می‌گوید: سال گذشته به همراه آقای مسجدجامعی، شهردار منطقه و کارشناسان و مسئولان وزارت ارشاد که مدیریت مجموعه را بر عهده دارند از برج آزادی دیدن کردیم. گرچه این بنا ثبت میراث فرهنگی است اما در اختیار میراث نیست. طبیعتا ما در این فضاها بیشتر می‌توانیم حکم ناظر و توسعه‌دهنده را داشته باشیم.

رجبعلی خسروآبادی ادامه می‌دهد: در یک سال و نیم گذشته مکاتباتی انجام داده‌ایم. در بازدیدی که سال گذشته از برج داشتیم، اعلام کردیم که چنین اتفاقاتی می‌افتد و شهردار منطقه و مسئولان قول رسیدگی دادند که چنین نشود. در حال حاضر هم فکر می‌کنم این موضوع باید به شکل اضطراری از طریق مدیریت شهری و وزارت فرهنگ و ارشاد و اسلامی و به طور مشخص بنیاد رودکی پیگیری شود.

او با بیان اینکه برج آزادی یک اثر ثبت‌شده است، اظهار می‌کند: وظیفه مالک یک اثر ثبت‌شده است که طبق قانون از آن نگهداری کند. طبیعتا وزارت ارشاد هم یک‌سری مشکلات مالی دارد که با چنین اتفاقی مواجه شده است. طبق تعاملی که با مدیریت شهری کردیم، قرار بود این مشکل رفع شود اما متاسفانه آن طور که باید و شاید این کار صورت نگرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران می‌افزاید: من مکاتبات قبلی که در این‌باره انجام شده را بررسی کردم تا بر اساس آن، نامه مجددی به شهرداری، وزارت ارشاد و بنیاد رودکی بنویسم تا هرچه زودتر تعیین تکلیف شود و فکری برای آن کنند. ما هم می‌توانیم در این‌باره کمک کنیم اما کمک ما چندان جدی نیست.


او ادامه می‌دهد: ما به عنوان ناظر آن مجموعه در حوزه میراثی هستیم و نه کار عملیاتی داریم و نه می‌توانیم داشته باشیم چون مالکیت آن در اختیار نهاد دیگری است. مکاتبه‌ای هم با سازمان فنی مهندسی شهرداری تهران در خصوص وعده‌ای که برای تحقق مرمت داده بودند، داشتیم اما متاسفانه آن طور که باید و شاید کاری انجام نشده است.

خسروآبادی می‌گوید: بیشترین کمکی که می‌توانستیم در این زمینه بکنیم، این بود که نهادهایی مثل شورای شهر و شهرداری و وزارت ارشاد را دور هم جمع کنیم تا اتفاقی بیفتد که فکر نمی‌کنم کار کمی باشد. البته این اتفاق در بسیاری از بخش‌ها مانند موزه صنعتی، میدان مشق، خیابان کوشک مصری، سردر باغ ملی با موفقیت انجام شد اما متاسفانه تعلل شهرداری یا وزارت ارشاد آن چیزی که مطلوب ما بود را عملیاتی نکرده است.

شاید این جمله ابراهیم حقیقی، مدیر پروژه برج آزادی در زمان ساختش یعنی سال 1348 که پیش از این به خبرنگار ایسنا گفته بود هیچ نظارتی بر مرمت برج ندارد، بهترین یادآوری برای وضعیت نماد تهران باشد: «آنچه البته به جایی نرسد، فریاد است.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه