جمعه, 31ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان وقتی دزدان از کاشی‌ها هم نمی‌گذرند - بی‌خبری شهرداری از سرقت آثار تاریخی شهر

یادمان

وقتی دزدان از کاشی‌ها هم نمی‌گذرند - بی‌خبری شهرداری از سرقت آثار تاریخی شهر

دزدی از شهر ادامه دارد.چند سالی بود که مدام مجسمه های چند ده کیلویی گچی و برنزی تهران را می دزدیدند اما حالا نوبت به تزئینات معماری اندک بناهای قدیمی شهر رسیده. از کلون در و پنجره های قدیمی گرفته تا کاشی های هفت رنگ و لعاب دار سردرهای قدیمی.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Maratón Sevilla 2022 - Carreras populares , MonticelloShops

مرجان حاجی رحیمی-دزدی از شهر ادامه دارد.چند سالی بود که مدام مجسمه های چند ده کیلویی گچی و برنزی تهران را می دزدیدند اما حالا نوبت به تزئینات معماری اندک بناهای قدیمی شهر رسیده. از کلون در و پنجره های قدیمی گرفته تا کاشی های هفت رنگ و لعاب دار سردرهای قدیمی.

فقط کافی است کمی سر به هوا بود و به شهر دقت کرد تا هر روز شاهد تخریب یا ناپدید شدن بخشی از هویت ملی و میراث فرهنگی شهری باشیم که خاطرات کودکی خودمان یا پدرانمان را در بر گرفته.

در تازه ترین خبر ، کوتاه زمانی است که کل کاشی های سر در زیبای باقی مانده خیابان برادران شهید قائدی (هدایت) در منطقه ۱۲ تهران به غارت رفته، دزدی که امکان ندارد از چشم کسی دور بماند چرا که حتما به صرف وقت و همین طور نردبان و ابزارآلات پرسرو صدا همچون چکش و قلم نیاز دارد.

این سر در زیبا درست روبروی خانه ظهیرالاسلام و دیوار به دیوار ورزشگاه شهدای تاکسیرانی است که به شهرداری منطقه ۱۲ تعلق دارد اما علی محمد سعادتی، قائم مقام جوان شهرداری منطقه ۱۲ که به تازگی به این منطقه آمده و معلوم است هنوز از اهمیت آثار تاریخی منطقه ۱۲ که قلب طهران قدیم است خبر ندارد، حتی نشانی این سردر را هم به یاد نمی آورد چه رسد به اینکه بخواهد دزدی کاشی های آن را پیگیری کند و این درحالی است که به تازگی شهرداری منطقه ۱۲ خانه ظهیرالاسلام را برای مرمت دیوار کشی کرده و امکان ندارد چنین سردر زیبایی در رفت و آمدهای مسئولان از تیررس نگاه آنان دور مانده باشد.

شهرداری خبر نداشت

حال اگر مالکی بخواهد آجر رو آجر خانه اش بگذارد و یا تعمیرات اندکی در مغازه و محل کسبش دهد خبر به سرعت برق و باد به گوش ماموران شهرداری میرسد تا کلاه شهرداری از عوارض و مالیات عقب نماند. سعادتی در این باره به فرهیختگان می گوید:«نمی دانم این سردر کجاست.عکس هایش را برایم در تلگرام بفرستید تا پیگیری کنم.» و آیا این وظیفه رسانه هاست که وظایف شهرداری و منطقه تحت مسئولیت رابه آنان گوشزد کند؟

از طرفی اداره میراث فرهنگی استان تهران درصدد پیگیری این دزدی است تا لااقل معماری سردر حفظ شود.پرس و جو از همسایگان خبر از فروش زمینی می دهد که روزگاری خانه ای بوده که منسوب به دکتر امیراعلم است . همان پزشک نیکوکاری که بیمارستان فوق تخصصی گوش و حلق و ببنی در خیابان سعدی را وقف کرده.حدود دو دهه پیش شهرداری دیوارهای این زمین را خراب کرد تا آن را پارک کند اما دوباره دیوارهای آن ساخته شدند تا حافظی باشند برای زمین و سردر اما گویا این بار زمین به ادعای همسایه ها زمین به اتحادیه صنف فروشندگان لوازم یدکی اتومبیل و ماشین آلات فروخته شده تا ساختمان بلندمرتبه شان را در این خیابان بسازند. خیابانی که تا یک دهه پیش کمتر مورد تعرض ساخت و سازها قرار گرفته و بافت قدیمی اش را کاملا حفظ کرده بود اما حالا همان اندک هویت نیز در حال از بین رفتن است.

آثار تخریب شده منطقه ۱۲

در سالهای گذشته بیشترین حجم تخریب آثار تاریخی تهران در منطقه ۱۲ رخ داد که حضور شهرداران بی اطلاع و تازه وارد مزید این علت بود. تخریب بافت تاریخی و ثبت شده عودلاجان، ساخت مجمتمع تجاری جای سرای قاجاری گلشن در حریم بصری کاخ جهانی گلستان، تخریب خانه عامری ها در خیابان فردوسی برای ساخت مجتمع تجاری خلیج فارس، تخریب ساختمان پرچم نخستین هتل آپارتمان تهران و ساخت مجمتع تجاری ابن سینا جای آن که همزمان مسجد فخرالدوله را که ثبت ملی و از آثار معماری نیکولای مارکوف روسی است کور کرد، ساخت برج تجاری در میدان حسن آباد که اسکلتش آزاردهنده است، تخریب حجره های بازار و ساخت پاساژ در بافت ثبت شده آن، تخریب مسجد سلمان در میدان خراسان از آثار استاد حسین لرزاده، ساخت مجتمع بلندمرتبه در حریم بصری مجلس شورای ملی در میدان بهارستان و همین طور ساختمان کتابخانه مجلس در حریم مسجد سپهسالار تنها بخش کوچکی از تخریب آثار تاریخی در منطقه ۱۲ تهران است که مسبب اصلی آن مجوزهای بی منطق شهرداری است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه