سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سکوت میراث فرهنگی در برابر حفاری های غیر مجاز شوش

یادمان

سکوت میراث فرهنگی در برابر حفاری های غیر مجاز شوش

سازمان میراث فرهنگی، اداره کل میراث استان خوزستان و پایگاه محوطه تاریخی شوش درحالی پس از چند ماه از انتشار خبرهای ناگوار از حفاری های غیر مجاز در شهرتاریخی شوش سکوت کرده اند که هر چند روزیک بار خبر تازه ای از یک حفاری غیر مجاز جدید شنیده می‌شود.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | Gran Canaria - nike shox fuse low beam - IwmsaShops - Maspalomas Marathon 2021 , Carreras populares

به گزارش خبرنگار مهر، در چند روز گذشته تصاویری از حفاری های غیرمجاز در شهر باستانی شوش در استان خوزستان منتشر شد که نشان می داد حفاران در عملیاتی با فراق باز به دنبال اشیای تاریخی و گنج در این شهر بوده اند و به همین دلیل گودالهایی نیز در زوایای پنهان تپه های شوش حفر کرده اند.

به عنوان مثال حفاری در محوطه شهر شاهی، که اطلاعات با ارزشی از نظر علم باستان شناسی در هزاره سوم ق.م به دست می دهد، مورد تلخ دیگری است. این حفاری ها درحالی انجام شده است که تا کنون یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی شوش در این زمینه اطلاع رسانی نکرده است.

حفاری غیر مجاز در محوطه دهکده هخامنشی هم به همان منوال مسکوت ماند همچنان که باز کردن یک گور اشکانی بر روی محوطه موسوم به دهکده هخامنشی در سکوت انجام شد.

 این در حالی است که در مقبره یکی از سادات مهم منطقه به نام سید تفاخ که در بر روی تپه های جعفر آباد قرار دارد گودال عمیقی حفر شده و سنگ قبر سید را نیز از جا درآورده و به کناری انداخته اند شاید به این دلیل که گنجی بیابند!

غیر از حفاری غیر مجاز در این محدوده، فروریختن بخشی از دیوار قلعه شوش، احداث خیابان در دامنه تپه‌های قلعه آکروپل شوش، ایجاد فضای سبز در عرصه تاریخی قلعه شوش تنها گوشه ای دیگر از اتفاقاتی است که برای این شهر تاریخی در خوزستان افتاده و رسانه ای شده است.

همه این اتفاقات و حفاری ها درحالی انجام شده است که مسئول یگان حفاظت از میراث کهن شوش در گفتگو با خبرنگار مهر از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده و خواستار زمانی برای بررسی موضوع و سپس پاسخگویی شد.

از سوی دیگر مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان خوزستان نیز وعده پاسخگویی به این موضوع را منوط به اجازه روابط عمومی سازمان مرکزی میراث فرهنگی دانستند.

با این حال پیگیری خبرنگار مهر برای دریافت پاسخ از متولیان حفاظت از میراث فرهنگی کشور تا کنون بی نتیجه مانده است چرا که این متولیان در برابر اقدام حفاران که بنابر شواهد موجود از سر صبر و حوصله انجام شده است، سکوت را بر هر گونه پاسخگویی به دلایل نامشخص ترجیح داده اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه