پنج شنبه, 09ام فروردين

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر انتظار کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو از ایران: تهیه‌ی پرونده‌ی ثبت جهانی «شهر تاریخی اصفهان»

خبر

انتظار کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو از ایران: تهیه‌ی پرونده‌ی ثبت جهانی «شهر تاریخی اصفهان»

یکی از مسؤولان تهیه‌ی پرونده‌های ثبت جهانی ایران اعلام کرد: کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو انتظار دارد پرونده‌ی «شهر تاریخی اصفهان» تهیه شود.

shock drop air force 1 full uv reactive | DQ5091 - nike jordan 1 retro high purple hair color ideas - 041 - Jordan 1 High Zoom Air CMFT Celestine Blue (W)

محمدحسن طالبیان در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بیان کرد: از آنجا که میدان نقش جهان و باغ چهل‌ستون در فهرست میراث جهانی ثبت شده‌اند و امسال نیز مسجدجامع اصفهان به‌عنوان سومین اثر این شهر جهانی شد، کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو انتظار دارد پرونده‌ی «شهر تاریخی اصفهان» که از مسجدجامع آغاز می‌شود و با گذر از بازار، چهارباغ، زاینده‌رود و پل‌های تاریخی به جلفا می‌رسد، برای ثبت در فهرست میراث جهانی تهیه شود. البته یک بحث ما این است که مسیر پرونده به تخت فولاد هم برسد، زیرا تخت فولاد یکی از قبرستان‌های مهم دوره‌ی اسلامی است.

او ادامه داد: ثبت جهانی مسجدجامع اصفهان تهیه‌ی پرونده‌ی «شهر تاریخی اصفهان» را خیلی آسان کرده است و سه اثر جهانی اصفهان، گسترش پرونده را راحت می‌کنند.

طالبیان که در سی‌وششمین اجلاس کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو در روسیه حضور داشت، درباره‌ی مسجدجامع اصفهان گفت: همان‌طور که از باغ‌های ایرانی که سال گذشته ثبت شدند، به‌عنوان یک نمونه و الگوی ایرانی در جهان یاد می‌شود، اکنون از مسجدجامع اصفهان نیز به‌عنوان مرجع یک شیوه و سبک ساخت مسجد که با خلاقیت ایرانی همراه بوده است، یاد می‌شود.

وی اظهار کرد: این مسجد در طول بیش از هزار سال، دوره‌های مختلف تاریخی را دربرمی‌گیرد، به‌طوری که ارزش‌های هر دوره در مسجد حفظ شده و ارزش‌های بعدی به آن اضافه شده‌اند. این مسجد از همان ابتدا توسط مردم ساخته شده و در همه‌ی دوره‌ها نیز به همین شکل ادامه یافته است. در واقع، مسجدجامع اصفهان برای همه‌ی نسل‌ها ساخته شده است.

طالبیان با بیان این‌که پس از ثبت این اثر در فهرست میراث جهانی، کمیته از ایران خواسته است، طرح مقابله با بحران‌های طبیعی را برای این اثر ارزشمند تهیه‌ کند، گفت: در زمان ثبت پرونده، یکی از مواردی که بر سر آن بحث داشتیم میدان عتیق اصفهان بود. آنجا اعلام کردیم با توجه به هماهنگی‌هایی که با شهردار و مسؤولان استان اصفهان انجام شد، قرار است در بخش شمالی میدان عتیق که جداره‌ی مسجدجامع را تشکیل می‌دهد، دخالتی نشود و پروژه‌ای برای مرمت و حفاظت آن طراحی شود.

او با تأکید بر این‌که در این اجلاس اثبات شد، خلق مسجد ایرانی و مسجد چهارایوانی، در اصفهان و با ساخت مسجدجامع اصفهان صورت گرفته است، بیان کرد: پرونده‌ی دیگر ایران، یعنی برج قابوس نیز مشابه همین شرایط را داشت و به‌عنوان یک برج ایرانی مطرح شد. همچنین توصیه‌هایی برای آن ارائه شد مانند تهیه‌ی طرح‌ مقابله با بحران‌های طبیعی، طرح جامع گردشگری و اجرای دقیق و منظم مونیتورینگ که گزارش آن‌ها را تا سال 2013 میلادی باید به یونسکو بفرستیم.

به گزارش ایسنا، ایران در اجلاس سی‌وششم کمیته‌ی میراث جهانی یونسکو که در سن‌پترزبورگ روسیه انجام شد، توانست دو اثر خود یعنی مسجدجامع اصفهان و گنبد قابوس در استان گلستان را با موفقیت ثبت کند. سال آینده نیز دو اثر کاخ گلستان و روستای دست‌کند میمند را در اجلاس سی‌وهفتم که در کشور کامبوج برگزار می‌شود، ارائه خواهد کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه