سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان روستای کندوان شرایط ثبت در فهرست آثار تاریخی جهان را دارد

یادمان

روستای کندوان شرایط ثبت در فهرست آثار تاریخی جهان را دارد

روستای کندوان شرایط ثبت در فهرست آثار تاریخی جهان را دارد

Upcoming 2021 Nike Dunk Release Dates - nike tiempo ii jersey green black friday specials - CopperbridgemediaShops | Buy Branded Footwear & Shoes Online In India

روزنامه اطلاعات: روستای تاریخی کندوان تمام شاخصه‌های لازم برای ثبت جهانی را دارد.

مدیر کل حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در بازدید از روستای کندوان، این روستا را نشانگر نبوغ بشر دانست و افزود: با نگاه اولیه به سازه و کران‌های کندوان می‌توان دریافت که این روستا از نظر فنی و ماهیتی مشکلی برای ثبت در فهرست آثار جهانی ندارد.

مهندس اسدالله محمدپور یادآور شد: وجود افرادی که هزاران سال پیش از یک زائده طبیعی در دل کوه برای سکونت استفاده کرده‌اند حکایت از بزرگترین محاسبات سازه‌ای برای انجام این کار بزرگ و با مقاومت بالا در برابر حوادث دارد.

وی با اشاره به این‌که یونسکو آثاری را برای ثبت جهانی انتخاب می‌کند که فراملی بوده و تمام بشریت به آن نیاز داشته باشند، افزود: شاخص‌های شکلی این روستا برای ثبت جهانی مانند رعایت حریم اثر، حریم منظری، حیات انسانی و زنده بودن، فضاهای معماری، ساختار و اصول شهرسازی و نیز خیابان بندی‌ها به خوبی در کندوان رعایت و اجرا شده است.

مدیر موزه ملی ایران اجرای شبکه مدرن فاضلاب در کندوان را یکی از برجسته‌ترین اقدام‌های انجام شده در این روستا اعلام کرد و گفت: کندوان به عنوان نخستین روستای کشور که با حفظ منظر و بنای بافت تاریخی دارای شبکه فاضلاب شده می‌تواند الگویی برای تجهیز روستاهای دارای بافت تاریخی، شیب‌دار و صخره‌ای شود.

او با تأکید بر این که پرونده روستای کندوان باید با اولویت ویژه برای ثبت در فهرست آثار جهانی تکمیل شود، افزود: پرونده ثبت جهانی روستای تاریخی کندوان را به زودی به جریان خواهیم انداخت.

روستای کندوان با قدمتی هفت هزار ساله و واقع در ارتفاعات کوه سهند در شمال غرب ایران یکی از مکان‌های دیدنی کشور به شمار می‌رود که به دلیل شکل خانه‌های آن که به مانند کندوی عسل در دل کوه کنده شده‌اند به آن روستای کندوان می‌گویند. کندوان تنها روستای زنده صخره‌ای جهان است که زندگی طبیعی مردم در آن جریان دارد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه