سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آغازکاوش در قبرستان 3 هزارساله‌ای که توسط یک راننده لودر کشف شد

یادمان

آغازکاوش در قبرستان 3 هزارساله‌ای که توسط یک راننده لودر کشف شد


بر اساس اعتبارات سال 90 اداره کل میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد تابستان امسال کاوشهای باستان شناسی در گورستان دهنو یاسوج با قدمتی سه هزار ساله که سال گذشته به صورت اتفاقی و توسط راننده یک لودر در حین خاکبرداری در بیمارستان امام سجاد کشف شد، آغاز می‌شود.

 


اغاز کاوش در گورستان سه هزار ساله دهنو یاسوج


خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ خرداد ماه سال گذشته در حین انجام خاک برداری در بیمارستان امام سجاد یاسوج راننده لودر متوجه وجود یک قبرستان باستانی در محل می شود، با ارائه گزارش به اداره سازمان میراث فرهنگی استان و حضور کارشناسان در این محل، قدمت این گورستان بالای سه هزار سال تخمین زده شد.

این قبرستان در ضلع شرقی شهر یاسوج و در محوطه بیمارستان امام سجاد(ع) این شهر کشف شده، در آن زمان رئیس وقت میراث فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد گفته بود هنوز مشخص نشده که این قبرستان مربوط به چه دوره ای است اما در اینکه بیش از سه هزار سال قدمت دارد، هیچ شکی نیست.

بر اساس گفته مسئولان میراث استان قرار بود بلافاصله کاوشگران باستانی برای پژوهش در این خصوص به یاسوج رفته و نتایج نهایی را پس از کاوش اعلام کنند، با وجود گذشت 12 ماه از ان تاریخ تاکنون هیچ گونه اطلاع رسانی از اقدامات انجام گرفته بر روی این گورستان باستانی منتشر نشده است.

این گورستان تاریخی که در زمان به طور کامل زیر خاک رفته بود در هنگام خاکبرداری برای احداث ساختمانی جدید در بیمارستان به وسیله بیل لودر از زیر خاک بیرون امد، با این اتفاق تکه های زیادی استخوان انسان، نیزه شکسته و کوزه و اشیائی دیگر از این محل کشف شد.

رحیم دادی نژاد معاون حفظ و احیای اداره کل میراث فرهنگی استان در گفت و گو با ما در رابطه با اقدامات انجام گرفته در رابطه با این گورستان گفت:‌ گورستانی که سال گذشته در بیمارستان امام سجاد به صورت اتفاقی کشف شد بهار امسال در سومین همایش ملی ثبت میراث فرهنگی که در شهرکرد برگزار شد با نام گورستان تاریخی دهنو یاسوج در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت ملی رسید.

وی افزود: در اعتبارات امسال اداره کل میراث فرهنگی استان طرح کاوش این گورستان برای کسب اعتبار مطرح شد و اعتبارات لازم در این باره تخصیص داده شد، بر اساس برنامه دست کم تا دو ماه دیگر انجام کاوش های باستان شناسی در گورستان آغاز خواهد شد.

دادی نژاد با اشاره به اهمیت این گورستان باستانی گفت: گورستان دهنو دارای ارزش های تاریخی بسیاری است و پیش بینی می شود در فصل اول کاوش های باستان شناسی از این محوطه تاریخی ناشناخته آثار و داده های ارزشمندی به دست آید.

برخی کارشناسان بر این باورند وجود این گورستان باستانی نشان دهنده این است که جغرافیای کنونی که شهر یاسوج در ان بنا نهاده شده است یک سکونتگاه تاریخی و باستانی است چرا که این گورستان بزرگ بی تردید متعلق به سکونتگاهی بزرگ است.

بر اساس برخی اطلاعات باستان شناسی آثار و بقایای یک سکونتگاه باستانی در زیر منطقه "محمودآباد" شهر یاسوج در نزدیکی محل کشف این گورستان به دست امده است که احتمال آن می رود که گورستان دهنو متعلق به ساکنان آن باشد. از سویی دیگر وجود رودخانه بزرگ بشار در حد فاصل این گورستان و سکونتگاه باستانی محمودآباد، این گمانه را که گورستان دهنو متلق به سکونتگاهی در این سوی رودخانه باشد را نیز تقویت می کند.

پیش از این در سال 79 نیز گورستان تاریخی "لما" در دامنه های کوه دنا در 30 کیلومتری شهر یاسوج کشف شد که باستان شناسان قدمت آن را سه هزار و 500 سال براورد کرده اند. گورستان لما نیز در حین کار بولدوزرهای شرکت راهسازی کشف شد که این مسئله موجب تخریب چندین گور باستانی نیز شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه