سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت 15 اثر فرهنگی و تاریخی کردستان در فهرست آثار ملی

یادمان

ثبت 15 اثر فرهنگی و تاریخی کردستان در فهرست آثار ملی

برگرفته از خبرگزاری میراث آریا

اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان در سومین شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار ملی موفق به ثبت 15 اثر تاریخی و فرهنگی شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان در گفتگو با خبرنگار میراث‌ آریا (chtn)، با اعلام این خبر اظهار داشت: این اداره کل با تهیه پرونده‌های ثبتی و تهیه مدارک و مستندات در مسیر ثبت آثار فرهنگی و تاریخی استان در فهرست آثار ملی کشور گام‌های مهمی برداشته است.

«امیر الهی» ادامه داد: در سومین شورای عالی سیاستگذاری ثبت آثار ملی که 23 تا 25 خردادماه در شهرکرد برگزار شد، تعداد 15 اثر از میراث معنوی و تاریخی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

او با اشاره به اینکه آثار مذکور شامل تپه‌ها، قلاع، بناها و خانه‌های تاریخی است، اظهار داشت: همچنین در میان پرونده‌های ثبتی پرونده‌های میراث‌ معنوی نیز دیده می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی کردستان تصریح کرد: تپه‌ ره‌تش در سومین شورای عاالی سیاستگذاری به فهرست میراث ملی پیوست.

این مقام مسوول افزود: همچنین این شورا فرصتی را برای ثبت ملی قلاع خامسان، پیرمغداد، قو، قورق، دانان، کهنه شیخ رش و امام به جود آورد.

«الهی» بیان داشت: سه خانه تاریخی ملک محمدنژاد (دهقان)، عظیمی و سنجرخان واقع در شهرستان سنندج نیز به ثبت ملی رسیدند.

او با بیان اینکه اروسی‌سازی، سمنوپزان و طب سنتی کردستان نیز در فهرست ملی میراث معنوی قرار گرفتند، خاطرنشان کرد: پس از مدت‌ها تلاش، این اداره کل موفق شد رقص کردی‌(هه لپرکی) را در فهرست میراث معنوی کشور ثبت کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه