سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی زیست بوم پرونده ثبتی مسجد جامع اصفهان زیر ذره‌بین یونسکو

زیست بوم

پرونده ثبتی مسجد جامع اصفهان زیر ذره‌بین یونسکو

پرونده مسجد جامع اصفهان و گنبد کاووس برای ثبت جهانی درحالی توسط کارشناسان یونسکو بررسی می شود که متولیان میراث فرهنگی ایران باید درباره طرح توسعه میدان عتیق اصفهان در مجاورت مسجد جامع، ایجاد پمپ بنزین در نزدیکی ارگ بم، تعدیل نشدن برج جهان نما در میدان امام و متروی اصفهان توضیح دهند.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | IetpShops , New Balance 327 Moonbeam Leopard , men air max jordan 13 , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش خبرنگار مهر، در سی و ششمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو که از روز چهارم تیرماه در شهر سنت پترزبورگ روسیه تا کنون در حال برگزاری است، دو اثر گنبد قابوس و مسجد جامع اصفهان از ایران به عنوان نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی بررسی می شوند.

این درحالی است که برخی تصمیمات مدیریت شهری اصفهان در حوزه طرح توسعه میدان عتیق اصفهان در مدت اخیر باعث شده است تا نگرانیهای مبنی بر وجود ابهام برای ثبت جهانی مسجد جامع برای کارشناسان یونسکو بوجود بیاید.

چندی پیش شهردار اصفهان از اجرای مرحله نخست طرح توسعه و احیای میدان عتیق، با احداث زیرگذر خبر داده و گفته بود: در فاز سوم این طرح نیز محوطه 32 هکتاری در دستور کار قرار گرفته که بیش از 20 پروژه تجاری، اقامتی با سرمایه‌گذاری 350 میلیارد تومان را شامل شده است.

این اقدامات تا جایی پیش رفت که موسسه ایکوموس نسبت به عملیات مدیریت شهری در این محدوده واکنش نشان داد و در مخالفت با آن بیانیه ای صادر کرد.

با این حال نگرانی ها درباره میدان عتیق اصفهان همچنان ادامه دارد و به اجلاس کمیته میراث جهانی نیز کشیده شده است آنقدر که احتمال می رود شاید پرونده ثبت جهانی مسجد جامع که در مجاورت این میدان است به دلیل همین ساخت و سازها دچار مشکل شود.

در این باره، محمدرضا سعید آبادی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران به خبرنگار مهر گفت: ایران پرونده مسجد جامع اصفهان و گنبد کاووس را برای بررسی و ثبت در فهرست میراث جهانی به کمیته ارسال کرده است. به نظر می آید پرونده ثبت گنبد کاووس مشکلی نداشته باشد اما به استنباط من شاید در پرونده مسجد جامع اصفهان سوالاتی برای کارشناسان یونسکو به دلیل طرح توسعه در ضلع شمال غربی میدان عتیق بوجود بیاید. با این حال ممکن است درباره آن سوالاتی پیش بیاید و یا شاید از نظر آنها طرح میدان عتیق بدون مشکل باشد. در هر حال باید منتظر اعلام نظر کارشناسان یونسکو بود.

به گفته سعید آبادی؛ مسئولان سازمان میراث فرهنگی همه تلاش خود را کرده اند تا پرونده کاملی به یونسکو اعلام کنند به نحوی که تا کنون پرونده های ایران بدون هیچ مشکل و بحث خاصی زودتر از موعد به ثبت رسیده اند.

وی گفت: متولی تهیه و بررسی امکانات موجود برای ثبت جهانی آثار تاریخی، طبیعی و یا تاریخی ــ  طبیعی در ایران سازمان میراث فرهنگی است و کمیسیون ملی یونسکو در این ارتباط تنها بستر لازم را برای همکاری و تعامل بین این دو سازمان ایجاد می کند. چون آماده سازی پرونده های میراث یک کار تخصصی است که تنها باید سازمان متولی آن را انجام دهد.

از سوی دیگر کارشناسان سازمان میراث فرهنگی اعزام شده به اجلاس روسیه می بایست درباره وضعیت بقیه آثار جهانی شده در ایران گزارشی نیز ارائه کنند و به سوالات کارشناسان پاسخ دهند.

 ایراد یونسکو به برج جهان نما، متروی اصفهان و پمپ بنزین مجاور ارگ بم

در این میان پرونده میدان امام اصفهان و مشکلی که برج جهان نما برای آن ایجاد کرده است در این اجلاس امسال بررسی می شود چرا که از نظر یونسکو این برج کاملا برداشته نشده است هر چند که برداشتن سازه های آن از نظر فنی زمان زیادتری را می خواهد.

احداث خطوط یک و دو متروی اصفهان نیز بحث دیگر کارشناسان یونسکو در این اجلاس است که مسئولان سازمان میراث فرهنگی می بایست نسبت به آن اطلاعات دقیقی را اعلام کنند.

ارائه گزارشی درباره وضعیت آثار ثبت شده در فهرست میراث در خطر بخش دیگری از فعالیت کمیته است که کارشناسان را به مسئله ارگ بم و ایجاد پمپ بنزین احداث شده در حریم آن معطوف می کند. چرا که از نظر یونسکو طراحی مدیریت شهری و برخی دیگر از مسائل در محوطه ارگ بم هنوز حل نشده است.

اگرچه شهردار بم اعلام کرده که پمپ بنزین برچیده می شود اما هنوز این مشکل پابرجاست بنابراین احتمال اینکه ارگ بم باز هم در فهرست میراث در خطر بماند، زیاد است.

با این حال امید است ایران بتواند در اجلاس کمیته میراث جهانی که تا روز 16 تیر ماه ادامه دارد دارای 15 اثر میراثی و طبیعی ثبت شده در جهان شود. همچنین از آنجایی که هر کشور می تواند دو پرونده را نامزد ثبت جهانی کند، کارشناسان میراث فرهنگی از هم اکنون دو پرونده کاخ گلستان و چشم انداز روستای میمند کرمان را به یونسکو ارائه کرده اند تا ثبت جهانی آنها در اجلاس سال آینده بررسی  شود. در این مدت کارشناسان یونسکو از این دو اثر بازدید و شرایط آنها را برای ثبت جهانی بررسی می کنند.

.............

گزارش از فاطیما کریمی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه