سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مدیركل میراث فرهنگی سمنان خبر داد: ثبت «تقویم سنگسری» و شش اثر تاریخی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی

یادمان

مدیركل میراث فرهنگی سمنان خبر داد: ثبت «تقویم سنگسری» و شش اثر تاریخی و طبیعی استان در فهرست آثار ملی



وی افزود: در این تقویم هر روز دارای یك نام و مراسم به خصوص است و این تقویم دارای 360 روز و 12 ماه 30 روزه است و پنج روز آخر سال به عنوان پیتك (روزهای خدا) نام دارد.

وی همچنین اظهار كرد: بر این اساس، آثار تاریخی از جمله « محوطه تپه مایان دامغان»، «آب انبار احمدپناهی»، «گرمابه خوشنیان سمنان»، «گرمابه آقایان میامی» و آثار معنوی شامل « مراسم طوق بندان دامغان» و «مراسم نخل گردانی شاهرود» نیز در فهرست آثار ملی كشور ثبت شد.

مدیر كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینكه، گرمابه آقایان میامی در بخش میامی شهرستان شاهرود واقع شده و قدمت آن به قرون متاخر اسلامی بر می گردد، ازثبت ملی گرمابه خوشنیان سمنان نیز خبر داد و افزود: این گرمابه در دوره تیموریان ساخته شده است.

یزدانی با اشاره به ثبت دو اثر معنوی افزود: مراسم نخل گردانی در شاهرود برای اولین بار در كشور به ثبت رسید و این مراسم یكی از شیوه های عزاداری ماه محرم در شاهرود است.

وی با بیان اینكه یكی دیگر از آثار معنوی ثبت شده، مراسم طوق بندان در دامغان است، گفت: این مراسم ویژه عزاداری ماه محرم است و منظور از این آیین، جامه كردن(اتصال اجزاء بدنه طوق و پوشاندن آن با پارچه های مشكی، سبز و ...) برای انجام مراسم عزداری است.

استان سمنان دارای بیش از یك هزار اثر تاریخی شناسایی شده است كه تا كنون بیش از 619 اثر از این تعداد در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

در یك سال گذشته پنج اثر تاریخی ،دو اثر معنوی و سه اثر طبیعی استان سمنان در فهرست آثار ملی كشور ثبت شد.

آثار تاریخی ثبت شده در سال گذشته شامل خانه باقری گرمسار، تكیه برنجی شاهرود، خانه حاج حشمت سرخه، ساباط و خانه ترابی و یخدان های شاهرود است كه یخدان های شاهرود اولین اثر زنجیره ای ثبت شده در كشور محسوب می شود.

پیش از این، آثار تاریخی به صورت تك بنا ثبت می شد اما یخدان های شاهرود شامل چهار یخدان می شود.

آثار طبیعی ثبت شده نیز شامل جنگل ابر شاهرود و معادن نمك گرمسار و آثار معنوی نیز شامل آیین گل غلتان نوزاد و مراسم آب دعا در شاهرود است.

غار دربند مهدیشهر نیز به دلیل دارا بودن شرایط طبیعی و وجود آثار سفال و سكه تاریخی، به عنوان اثر تاریخی ـ طبیعی به ثبت رسیده است.

چهار پرونده جدید شامل سه درخت كهنسال استان و غار افتر برای ثبت در فهرست آثار ملی كشور در حال آماده سازی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه