سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آیا ماسوله ثبت جهانی می‏‌شود؟

یادمان

آیا ماسوله ثبت جهانی می‏‌شود؟

ماسوله یکی از شهرهای گردشگرپذیر در استان گیلان است که از اقصی نقاط کشور مسافران زیادی برای گردش و تفریح به این شهر تاریخی می‏‌آیند، اما مدت‌هاست که زنگ خطر میراث تاریخی این شهر به صدا درآمده است.

adidas team water bottles for sale craigslist 2017 | IetpShops - nike roshe one lava boys - Buy Online - Nike Air Force 1 for Women & Men

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)- منطقه گیلان، شهر تاریخی ماسوله در سال 1354 با شماره 1090 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید. این شهر به دلیل قابلیت‏‌های فراوان طبیعی، کالبدی، فرهنگی و اجتماعی، همواره یکی از بدیهی‏‌ترین نمونه‏‌ها برای پیشنهاد قرارگیری در فهرست آثار جهانی بوده است.

فعالیت‏‌های مرتبط با ثبت جهانی این شهر تاریخی، با حضور هیأت کارشناسی سازمان یونسکو در شهریور سال 1383 آغاز و سپس در خرداد 1389 با حضور نماینده منطقه‏‌ای یونسکو و برگزاری اولین نشست کارگروه طرح جامع مدیریتی منظر فرهنگی ماسوله قوت گرفت.

این فعالیت‏‌ها بصورت غیرمتمرکز و به دلیل تغییرات متعدد مدیریتی در طول چند سال اخیر با فراز و نشیب فراوان همراه بوده است و در حال حاضر دفتر ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله از اوایل بهمن سال 1390 با استقرار در عمارت تاریخی کلاه فرنگی در محل پارک قدس (باغ محتشم) شهر رشت فعالیت خود را آغاز کرد.

به نظر می‏‌رسد فرآیند ثبت جهانی شهر تاریخی ماسوله بصورت متمرکز و نظام‌مند در حال انجام است. در این راستا به سراغ یکی از اعضای شورای شهر تاریخی ماسوله رفتیم و از او درباره این امر جویا شدیم.

دارایی عضو شورای شهر ماسوله در گفت‏‌وگو خبرنگار ایسنا گفت: ماسوله تنها شهر تاریخی پویایی است که بیش از 40 سال پیش در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. از دلایل عمده‌‏ای که تاکنون موفق به ثبت جهانی ماسوله نشده، به‌خاطر موانعی بوده که وجود داشته است.

وی ادامه داد: از آنجایی که سالانه برای کشورهای عضو فقط دو سهمیه ثبت جهانی اختصاص می‌‏یابد، نمی‌‏توانیم برای اثری اقدام به ثبت کنیم که برای ما ریسک داشته باشد، لذا وقتی موانعی برای ما وجود نداشته باشد، بایستی نسبت به ثبت جهانی آن اثر اقدام کنیم.

دارایی افزود: حالا که اراده عالی استان بر این استوار است که این موانع رفع شود، ما هم از این موضوع استقبال می‏‌کنیم.

وی گفت:. با کمک میراث فرهنگی و علاقمندان به ثبت جهانی ماسوله در یونسکو اقدامات زیادی صورت گرفت که ماسوله در فهرست یونسکو به ثبت برسد و از مواهب آن بهره‏‌مند شود. شرایط ظاهری ماسوله به عنوان تنها شهر سه بعدی کشور سبب شده است تا این بافت تاریخی علاقمندان زیادی را به سمت خود جلب کند.

وی متذکر شد: تنها یکسال فرصت داریم تا ماسوله را برای ثبت در فهرست یونسکو آماده کنیم، در سال آینده نمایندگان یونسکو پس از تکمیل پرونده برای ثبت این شهر تاریخی به قضاوت خواهند نشست و اقدامات خوبی در ساخت و ساز این شهر در سال‏‌های اخیر صورت نگرفته ‌و بعضی از بازسازی‌‏ها سبب تغییر چهره تاریخی بناها شده است، همچنین نبود پارکینگ مناسب، دسترسی به اینترنت، عدم رعایت ضوابط حاکم بر حرایم منظری شهر تاریخی و مغایرت کاربری‏‌ها و ساخت و سازهای انجام شده واقع در این حرایم‌(ساختمان‌‏های اداری)، عدم توجه به میراث معنوی غنی موجود، عدم توجه به اصالت و یکپارچگی شهر تاریخی (روش‏های سنتی ساخت، معماری) و تلاش در جهت غنی سازی آن عدم وجود مدیریت منسجم با رویکرد حفاظتی و توسعه پایدار بوم آورد، عدم توجه به ظرفیت‌‏های تاریخی و فرهنگی با رویکرد گردشگری، عدم تکافوی اعتبارات مورد نیاز برای تحقق اهداف حفاظتی و توسعه‌‏ای از مهمترین موانع ثبت جهانی ماسوله محسوب می‌‏شود.

دارایی در پایان خاطرنشان کرد: قبل از ثبت جهانی ماسوله در ابتدا باید ما خودمان به یک نتیجه مشترک برسیم زیرا مدیریت و برنامه‌‏ریزی برای این شهر یک مدیریت خاصی را می‏‌طلبد و علاوه بر مدیریت شهری باید مدیریت بافت تاریخی نیز در این شهر لحاظ شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه