سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مجموعه زندیه در راه یونسکو است؛ وعد‌ه‌ای با مقیاس جهانی

یادمان

مجموعه زندیه در راه یونسکو است؛ وعد‌ه‌ای با مقیاس جهانی

مجموعه زندیه هم به فهرست‌ انتظار یونسکو پیوست، این مجموعه که برگرفته از ظرفیت‌های جهانی است اما شرایط آن برای رسیدن به سکوی جهانی فاصله‌ای به بزرگی وعده‌های متولیان میراث‌فرهنگی دارد. این وعده‌های جهانی که در یک مقطع زمانی از سوی متولیان میراث‌فرهنگی اعلام می‌شود بدون آنکه به نتیجه‌ برسند رها می‌شوند. ثبت جهانی محوطه باستانی بیشاپور یکی از این وعده‌ها است.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | Nike Dunk Low Pro SB 304292 - 102 White Black Trail End Brown Sneakers – Ietp - nike sb mogan mid 2 white laces for sale in ohio

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ مجموعه زندیه هم قرار است همانند دیگر محوطه‌های تاریخی ثبت جهانی شود. اما این مجموعه سالهاست که با مشکلات متعددی ‌روبروست، مسائلی که نه‌تنها دست از گریبان مجموعه زندیه که از سر دیگر محوطه‌های در فهرست یونسکو هم برنداشته است، اما با این‌حال مسئولان و متولیان میراث‌فرهنگی همچنان مصرند که این آثار در  فهرست میراث جهانی جای بگیرند.
 
به‌گزارش CHN، ارگ مربع شکل کریم خان زند در مرکز شهر شیراز، شاخص‎ترین و معروف‎ترین یادگارهای به جامانده از وکیل‎الرعایای معروف است. ساخت ارگ بین سال‎های 1766 و 1767 میلادی انجام شد و کریمخان بهترین معماران زمان خود را جهت ساخت آن بکار گرفت. به گفته تاریخ‌نگاران او همچنین بهترین مصالح را از داخل و خارج کشور تهیه و ساخت بنا را به‌سرعت تمام کرد.
 
اما بنای ارگ کریمخانی سالهاست که در شرایط نابسامانی به‌سر می‌برد و بازسازی آن به‌دلیل تزئینات داخلی بسیار طول کشیده است.
«مهدی پارسایی» دبیر کانون معماری قوام الدین شیرازی، در اینباره به CHN می‌گوید: « درحالی وعده ثبت جهانی مجموعه‌ زندیه توسط مدیران میراث‌فرهنگی استان فارس داده می‌شود که هنوز هیچگونه اطلاعاتی در مورد معماری و شهرسازی مجموعه ‌زندیه وجود ندارد و نقشه و پلان دقیقی که متناسب با استاندارهای یونسکو باشد مشاهده نمی شود».
 
این درحالی‌است که به‌گفته پارسایی، بنای ارگ کریمخانی دارای آسیب‌های جدی است و مطالعه باستان‌شناختی در رابطه با کل مجموعه انجام نشده ، به‌گونه‌ای که هنوز نمی‌توان راجع‌به محل تامین آب شرب و آب مصرفی اظهار نظر دقیقی ارائه داد و در این زمینه همچنان ابهاماتی وجود دارد.
 
البته حفریاتی هم در یکی از حیاط‌های ارگ کریمخان صورت گرفته و کانال‌هایی هم کشف شده اما به‌اعتقاد کارشناسان هنوز به‌طور دقیق مشخص نشده این کانال‌ها مسیرآب بوده یا مسیر فاضلاب.
 
از سوی دیگر دبیر کانون معماری قوام الدین شیرازی اعتقاد دارد، حریم هیچکدام از بناهای مجموعه زندیه که متشکل از ارگ کریمخان، موزه پارس، دیوانخانه، حمام، آب انبار و بازار وکیل می‌شود تعریف مشخصی ندارد. به‌طوری‌که هنوز نوسازی‌هایی در حریم درجه مجموعه زندیه مشاهده می‌شود.
 
به‌گفته وی، در واقع میراث‌فرهنگی در وهله اول  نیازمند راه‌اندازی پروژه تملک بسیار گسترده‌ای است، درمرحله بعد آسیب‌شناسی، مرمت و درنهایت ارائه پرونده به یونسکو باید مورد نظر قرار گیرد. اجرای این مراحل در شرایط فعلی بسیار زمان‌بر و طولانی است.
 
درحال‌حاضر مرمت دیوانخانه شیراز  که پروژه‌ای نه‌چندان بزرگ است بیش از 10 سال به‌طول انجامیده و هنوز به‌ پایان نرسیده است. اتفاقی که همزمان شده با وعده‌هایی جهانی که فعالان میراث‌فرهنگی بیشتر از آن به‌عنوان بلوف تبلیغاتی نام می‌برند.
 
البته در این میان، موزه پارس وضعیت بهتری نسبت به دیگر اجزای مجموعه زندیه دارد. اما به‌دلیل نبود رسیدگی‌های لازم در نوع چیدمان و پراکندگی اشیا همچنان نیاز به ساماندهی و نگهداری‌ مناسب است.
 
 بازار وکیل نیز به‌دلیل ترک‌هایی که در ساختار بنا بوجود آمده به مرمت ساختاری نیاز دارد. و تخریب آن با وقوع حوادث طبیعی اصلا بعید نیست. پارسایی در این رابطه می‌افزاید: با توجه به شرایط نامناسبی که مجموعه زندیه را تحت شعاع قرار داده و معیارهایی که ثبت جهانی تایید می‌کند متولیان میراث‌فرهنگی تنها به وعده اکتفا نکرده و بیش از پیش این مسائل را مورد توجه قرار دهند. چراکه هم‌اکنون ساختمان مخابرات نزدیک به 15 سال است که در حیاط دیوانخانه باقی مانده و مرمت کف مسجد وکیل همچنان ناقص رها شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه