سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان خانه تاریخی احمد توجه ثبت ملی شد

یادمان

خانه تاریخی احمد توجه ثبت ملی شد

مدیر کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس خبر از ثبت اثر فرهنگی، تاریخی خانه احمد توجه در فهرست آثار ملی ایران داد.

Air Jordan 3 Blue Cement CT8532 400 Release Date 1 | adidas party delilah los angeles , sivasdescalzo - Sneakers and clothes online

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ در اجرای قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب آبان 1309 و نظام نامه اجرایی آن مصوب   1311 و بند (ج) از ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور ، مصوب 1367 ، مراتب ثبت اثر فرهنگی ، تاریخی خانه احمد توجه به پایان رسید .
 
«مصیب امیری» در این رابطه گفت :«خانه احمد توجه که در استان فارس ، شهرستان شیراز ، خیابان طالقانی کوچه یک شمال مسجد ظهراب بیک پلاک 459 قرار گرفته پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره 31124 مورخ 26/6/93 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید» .
 
آنطور که این مدیر اداره میراث‌فرهنگی فارس اعلام کرده است، این بنا سه طرف ساخت در ابعاد تقریبی 18 در 13 متر است. پس از ورود به حیاط مرکزی ساخت و ساز در سه ضلع شمالی ، جنوبی و شرقی دیده می شود. ضلع شرقی خانه متاسفانه در اثر تفکیک و تخریب در گذشته کاملا از بین رفته است. ورودی بنا در ضلع جنوبی است که توسط راهرویی به حیاط مرکزی راه می‌یابد . این راهرو در اثر ساخت و سازهای بعدی در جای هشتی ورودی ایجاد شده است.
 
درضلع جنوبی بنا نیزشاه نشین واتاق قراردارد. این اتاق با درکهای ارسی 5 لتی و گره چینی هایی بسیار پرکار و زیبا تزئین شده است. ویژگی منحصر به فرد این درکها کار شدن آیات قرآنی در لابلای گره چینی درکها است که در کمتر بنایی دیده شده است. سقف اتاق مرجوک کاری و بدنه با رف هایی تزئین شده است. زیر شاه نشین زیرزمین است.
 
ضلع شمالی بنا نیزبا سبکی متفاوت به شکل ایوانی است که در گوشه آن ،اتاق گوشواره تعبیه شده است.دسترسی به ایوان با پلکان سنگی است که پلکان دوم آن به شکل مشبک تزئین شده است. دیواره این ایوان یا آجرکاری های بسیار زیبا تزئین شده است . مرکزیت طرح های کار شده بردیواره ایوان با آجر سروی
است که در فرهنگ ایرانی نشان استقامت،ایستایی و طول عمر است. اتاق گوشواره در انتهای شرقی این ضلع از دو طرف دسترسی دارد. درک ارسی این اتاق سه لتی و کم کارتر از ضلع جنوبی است. دو درب ، این اتاق را به پستوها و پشت بام وصل میکند . حوضخانه این خانه در زیر ایوان ضلع شمالی است.
 
درضلع غربی خانه نیز اتاق سه دری ساده ای دیده میشود که جدید ساخت تر از  سایر اتاقها است. ورودی این اتاق از دو طرف است و به جز درکها تزئینات دیگری ندراد. زیر این طبقه نیز زیرزمین است و با دخل وتصرفاتی  توسط مالک تغییر کاربری داده شده است.
 

ضلع شرقی نیزدیواره ای ساده و بدون نما است .دور تا دور حیاط خانه ازاره های سنگی است و لبه های بام با شیر سرهای چوبی تزئین شده است. عمده ترین تزئینات خانه آجرکاریهای نماها هستند هر چند تزئینات چوب در درکها و سنگ در ازاره ها و پلکان ها نیز جلوه خاص خود را دارند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه