سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سنگ‌نگاره‌های «بلوچستان» برای جهانی شدن بررسی می‌شوند

یادمان

سنگ‌نگاره‌های «بلوچستان» برای جهانی شدن بررسی می‌شوند

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان (بخش جنوبی) از در دست بررسی بودن سنگ‌نگاره‌های منطقه‌ی «بلوچستان» با هدف ثبت جهانی آن‌ها خبر داد.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

محمدرضا سندگل در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به وجود سنگ‌نگاره‌هایی متعلق به دوره‌ی قبل از اسلام تا 10هزار سال پیش در مناطق «سراوان»، «سرباز»، «نیک شهر» و «قصر قند» در بلوچستان، اظهار کرد: نمونه‌ی این نقش‌نگاره‌ها که اشیا، حیوانات و شکار حیوانات توسط انسان را شامل می‌شوند، در آناتولی در ترکیه و غار لاسکو در فرانسه پیدا شده‌اند. بنابراین به‌دلیل منحصربه‌فرد بودن این سنگ‌نگاره‌ها، بررسی این‌ آثار با هدف ثبت جهانی در دست انجام است.


او ادامه داد: سنگ‌نگاره‌های منطقه‌ی سراوان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، تعدادی سنگ‌نگاره نیز حدود یک‌ماه پیش در منطقه‌ی «سرباز» شناسایی شد‌ند. با توجه به شکل‌گیری این سنگ‌نگاره‌ها، مشخص است که در دامنه‌ی سلسله‌کوه‌های تفتان شکل گرفته‌اند.


سندگل با اشاره به این‌که سنگ‌نگاره‌های این منطقه توسط کوچ‌نشینان کشیده شده‌اند، افزود: با توجه به این‌که در این منطقه هیچ اثری از سکونت‌نشینی وجود ندارد، امکان ایجاد شدن آن‌ها توسط کوچ‌نشینان زیاد است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه