سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بازهم تعویق در ثبت جهانی «میمند»‌!

یادمان

بازهم تعویق در ثبت جهانی «میمند»‌!

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد: به‌دلیل کامل نبودن مطالعات در پرونده‌ی منظر فرهنگی و تاریخی میمند، جهانی شدن آن بدون اختصاص هیچ سهمیه‌ای در اجلاس میراث جهانی ملموس یونسکو، به سال 2015 میلادی موکول شد.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

به گزارش خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در سی‌وهفتمین اجلاس میراث جهانی ملموس که سال گذشته در آسیای شرقی برگزار شد‌، ایران پرونده‌ی «منظر فرهنگی - تاریخی میمند» را به‌عنوان اثر طبیعی در آخرین لحظات برای ثبت جهانی ارائه کرد، اما با مخالفت تعدادی از کشورها روبه‌رو شد که دلیل آن را ابهام در برخی موارد این پرونده، بخصوص کوچ عشایر و ناقص بودن اطلاعات آن مطرح کردند.


به همین دلیل اعلام شد، در صورتی که ایران بتواند تا دوماه پس از پایان یافتن اجلاس، موارد مبهم را برطرف و پرونده را به یونسکو بفرستد، این پرونده در سی‌وهشتمین اجلاس یونسکو (2014 میلادی) بدون در نظر گرفتن هیچ سهمیه‌ای از سوی ایران، در فهرست میراث جهانی به ثبت می‌رسد.


این در حالی است که صبح امروز (شنبه، 24 خردادماه) محمدحسن طالبیان - مسوول تدوین پرونده‌های ثبت جهانی - اعلام کرد که جهانی شدن میمند باز هم عقب افتاده و این پرونده در سال 2015 بررسی می‌شود، چون تا کنون فقط مقدمات مطالعات مربوط به آن انجام شده است.


او اظهار کرد: کار مطالعات اجتماعی و فرهنگی پرونده‌ی میمند زمان‌بر است، تا کنون جلساتی با افراد مختلف گذاشته شده و شرح خدمات کار درآمده است. با گروه‌هایی نیز در این زمینه وارد مذاکره شده‌ایم. همچنین مقدمات مطالعه نیز انجام شده، اگر بتوانیم پرونده را تا قبل از آغاز اجلاس امسال یونسکو (این اجلاس از فردا در قطر آغاز می‌شود) تکمیل کنیم، امسال مطرح می‌شود، در غیراین صورت، در اجلاس بعدی، در سال 2015 میلادی مطرح می‌شود.


او تأکید کرد: به‌خاطر ثبت نشدن یک پرونده در یونسکو، نباید مسأله را حیثیتی کرد، بلکه باید همه‌ی توان خود را برای تکمیل پرونده‌ها و سپس ثبت آن‌ها به کار برد.


طالبیان که در نشست خبری «چالش‌های ثبت جهانی میراث ملموس» سخن می‌گفت، درباره‌ی وضعیت حریم مسجدجامع اصفهان نیز اظهار کرد: ماه آینده، ارزیاب یونسکو برای بررسی حریم این مسجد جهانی به ایران می‌آید.


او درباره‌ی اجلاس میراث ملموس یونسکو توضیح داد: در این اجلاس، نخست به صورت کلی، پرونده‌ی مجموعه‌های جهانی مطرح و درباره‌ی مشکلات آن‌ها بحث می‌شود، سپس محوطه‌هایی که به پاسخ برای برطرف کردن مشکلات‌شان نیاز دارند، مطرح می‌شوند و در ادامه، قوانین و دستورات ثبت جهانی که هر سال بازنگری می‌شوند، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در ادامه نیز بررسی پرونده‌های ارائه‌شده از سوی کشورهای بررسی می‌شوند که امسال ایران فقط شهر سوخته را برای ثبت جهانی دارد که این پرونده نیز در حال حاضر براساس نظر ارگان مشورتی، ایکوموس، ریفر شده است.


طالبیان با تأکید بر این‌که برای ثبت جهانی پرونده‌ی شهر سوخته، به فضای سیاسی اتکا نمی‌کنیم، گفت: برای‌مان دعا کنید، برای ثبت شهر سوخته در اجلاس امسال بدترین اتفاق می‌تواند قضاوت افراد باشد.


او همچنین درباره‌ی حق رأی گرفتن ایران در این اجلاس، اظهار کرد: برای سال 2015 اعلام آمادگی برای گرفتن حق رأی کرده‌ایم. در این زمینه، فضای سیاسی کشورها اهمیت دارد‌. وزارت امور خارجه باید اعلام کند که ما می‌توانیم حق رأی داشته باشیم یا نه. ایران در دو زمینه‌ی هیئت اجرایی یونسکو یا کمیته‌ی میراث جهانی ملموس می‌تواند به مدت چهار سال حق رأی بگیرد، در حال حاضر وزارت امور خارجه در حال بررسی این وضعیت است که ایران برای کدام‌یک از این دو مورد، حق رأی داشته باشد، هرچند ترجیح وزارت امور خارجه، هیئت اجرایی و ترجیح سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کمیته‌ی میراث جهانی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه