سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان نگاهی به دستاوردهای اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو

یادمان

نگاهی به دستاوردهای اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی یونسکو

در سی‌وهفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو، 19 محوطه تاریخی و طبیعی در فهرست میراث جهانی این سازمان به ثبت رسیدند.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | adidas am4par women wear shoes , Sunrise Underwire Bikini Top by Endless Online , JofemarShops , Australia

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سی‌وهفتمین اجلاس سالانه سازمان یونسکو از تاریخ 27 خرداد (17 ژوئن) در شهر "پنوم‌پن" کامبوج با هدف بررسی پرونده ثبت جهانی 32 محوطه تاریخی و طبیعی در فهرست جهانی گشایش یافت و روز ششم تیر (27 ژوئن) نیز به کار خود پایان داد.


در مراسم افتتاحیه که با حضور دکتر «ایرینا بوکووا» - مدیرکل سازمان یونسکو و مقامات فرهنگی ارشد کامبوج - برگزار شد، مدیرکل سازمان یونسکو با ابراز خوشحالی از برگزاری این اجلاس در کشور امپراطوری "خمر" و در مجاورت شهر تاریخی «آنگکر» گفت، نباید اجازه داد که سیاست، تاریخ و هویت را نابود کند.


وی با اشاره به تخریب چشمگیر آثار تاریخی سوریه در جنگ داخلی این کشور که تا کنون به مرگ هزاران تن انجامیده و همچنین تخریب آثار تاریخی و هزاران نسخه‌ خطی در مالی توسط شبه نظامیان افراطی گفت: ما امروز برای حفاظت از میراث جهانی مشترک‌مان در همه جای دنیا به ویژه سوریه و مالی به یک رهبری واحد احتیاج داریم.


سپس در روز دوم اجلاس، شهر تاریخی «بم» در ایران پس از 10 سال از فهرست میراث جهانی در خطر سازمان یونسکو خارج شد. این شهر تاریخی در سال 2004 و چند ماه پس از وقوع زلزله مرگبار در فهرست میراث جهانی در خطر یونسکو قرار گرفت تا اینکه از این فهرست خارج شد. یکی از مقامات ارشد سازمان یونسکو در این‌باره اعلام کرد: کمیته میراث جهانی یونسکو به این نتیجه رسیده است که بقایای قلعه تاریخی این شهر در شرایط خوبی است و به خوبی استحکام‌سازی شده‌اند و مدیریت خوبی در زمینه حفاظت از این قلعه در جریان بوده و شرایط مرمت آن مطلوب است.


در روزهای بعدی نیز کاخ «گلستان» در ایران در فهرست میراث جهانی سازمان یونسکو به ثبت رسید. سنگ بنای این کاخ که در بخش قدیمی تهران واقع شده، در دوران صفویه گذاشته شد و بخش‌های اصلی آن در درون حصار قدیمی تهران احداث شد. این کاخ سپس در قرن 19 میلادی توسعه یافت و به عنوان کاخ محل زندگی خانواده پادشاهان قاجار مورد استفاده قرار گرفت و اتفا‌قات مهمی از تاریخ معاصر ایران در آن به وقوع پیوسته‌ است.


البته قرار بود امسال چشم‌انداز تاریخی - فرهنگی «میمند» از ایران نیز در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت برسد که این امر به دلیل نقص در پرونده به اجلاس سال آینده موکول شد.


علاوه‌بر کاخ گلستان، 18 محوطه تاریخی، طبیعی و تاریخی - طبیعی دیگر شامل مجموعه ویلاها و باغ‌های «مدیسی» در ایتالیا، مجموعه آبشار و آبنماهای «برگ‌پارک» در آلمان، محوطه‌ی تاریخی «کیسونگ» در کره‌شمالی، ساختمان دانشگاه «کویمبرا» در پرتغال، اسکله‌ی شکار نهنگ «باسکو» در کانادا، بندر تاریخی «لووکا» در فیجی، پارک ملی «سهلابسابو» در لسوتو، چشم‌انداز تاریخی «هانژی‌هانی» در چین، منطقه‌ی طبیعی «ژین جیانگ تیانشان» در چین، شهر تاریخی «آگادز» در نیجر، کوه آتشفشانی «فوجی» در ژاپن، شهر تاریخی «الزوبرا» در قطر، کارخانه‌های چوب‌بری «سرکواس» مشترک بین لهستان و اوکراین، کوه «لوا» و تنوع حیات‌ وحش آن در کنیا، شش قلعه‌ی تاریخی هند در قالب مجموعه «قلعه‌های راجستان»، پارک ملی «تاجیک» در تاجیکستان، کوه «اتنا» در ایتالیا، زیست‌کره‌های «ال پیناسیتو» و «گراندیستیرو» در مکزیک و دریای شنی «نامیب» در نامیبیا در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدند.


کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو همچنین شش محوطه تاریخی در سوریه شامل شهر تاریخی «حلب»، شهر تاریخی «آلپپو»، بخش تاریخی «دمشق» و «بصرا»، شهر تاریخی «پالمیرا»، مجموعه قلعه‌های «شجاعان» و «صلاح‌الدین» و مجموعه دهکده‌های تاریخی شمال سوریه را به دلیل صدمات زیادی که در طول جنگ داخلی در سوریه به آنها وارد شده و محوطه طبیعی «رننل شرقی» در جزایر سلیمان را به خاطر از بین رفتن بخش قابل‌توجهی از مرجان‌های دریایی و قطع بی‌رویه درختان در فهرست میراث جهانی در خطر خود قرار داد.


در نهایت کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو از شرایط فعلی چند میراث جهانی روسیه که در حومه شهر سن‌پترزبورگ، دومین شهر بزرگ روسیه واقع شده‌اند ابراز نگرانی کرده و با کمک خواستن از کشورهای عضو برای برای حفظ میراث فرهنگی و تاریخی شهر باستانی قدس در فلسطین اشغالی اعلام کرد که حفاری‌های رژیم صهیونیستی به مکان‌های تاریخی مسلمانان و مسیحیان در شهر تاریخی بیت‌المقدس صدمات زیادی وارد کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه