سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ثبت 7 اثر تاریخی و فرهنگی بوشهر در فهرست میراث‌ملی

یادمان

ثبت 7 اثر تاریخی و فرهنگی بوشهر در فهرست میراث‌ملی

برگرفته از میراث آریا

استان بوشهر در سومین همایش شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث‌فرهنگی موفق به ثبت 7 اثر شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان بوشهر در گفت‌وگو با میراث‌آریا (chtn)، با اعلام این خبر افزود: در جلسه سیاست‌گذاری شورای ثبت که ۲۳ و ۲۴ خردادماه سال‌جاری در چهارمحال ‌و بختیاری برگزار شد حوزه ثبت آثار معاونت میراث‌فرهنگی بوشهر با هفت پرونده ثبتی در این همایش شرکت کرد.

«احمد دشتی» افزود: در این همایش تمامی هفت پرونده ارائه شده از سوی استان بوشهر واجد شرایط ثبت شناخته شدند و با ثبت این آثار در فهرست میراث ملی موافقت شد.

او تصریح کرد: از مجموع پرونده‌های ارائه شده به سومین همایش شورای عالی سیاست‌گذاری ثبت میراث‌فرهنگی سه پرونده مربوط به آثار تاریخی استان و چهار پرونده دیگر مربوط به میراث‌معنوی بود.

این مقام مسوول در اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان بوشهر ادامه داد: آثار تاریخی به ثبت رسیده خانه محمودیه، عمارت رشیدی و قنات‌های آبی‌ جزیره خارگ را شامل می‌شوند.

«دشتی» خاطرنشان کرد: علاوه بر این دو بازی «هل‌هله گرگ‌چنبری» و «سول‌بازی» از بازی‌های محلی استان بوشهر نیز مجوز ثبت در فهرست میراث‌ملی را گرفتند.

او از «شروه‌خوانی» به عنوان دیگر اثر ثبت شده استان در فهرست میراث‌ملی نام برد و گفت: شروه مومنانه‌ترین، نجیب‌ترین و پرزخم‌ترین آوای سراسر جنوب به شمار می‌رود که در شهرستان دشتی طرفداران ‌زیادی دارد.

‌ثبت موسیقی محلی بوشهر نیز دیگر اثر معنوی این استان در فهرست میراث ‌ملی کشور است که «دشتی» به آن اشاره کرد و گفت: این نوع موسیقی تلفیقی از دمام، نی‌انبان و تیپونت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی استان بوشهر با اشاره به اهمیت ثبت آثار معنوی گفت: با توجه به اینکه فرهنگ بومی و محلی باید حفظ و مستندسازی شود، بنابراین ثبت آثار معنوی و تاریخی به حفاظت آثاری که در معرض فراموشی قرار دارند، کمک می‌کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه