سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شهر سوخته جهانی شد

یادمان

شهر سوخته جهانی شد

دقایقی قبل شهر سوخته استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان نخستین محوطه‌های باستانی ایران در سی و هشتمین اجلاس یونسکو به ثبت جهانی رسید. این محوطه باستانی هفدهمین اثر تاریخی ایران در فهرست یونسکو محسوب می‌شود که با برخورداری از قدمت ۵۰۰۰ ساله هم‌اکنون به‌عنوان یکی از پیشرفته‌ترین شهر‌های باستانی دنیا شناخته می‌شود.

air-jordan-4-retro-cement-x-new-era-chicago-bulls-sneaker-hook-up-hat | N1003313082 , Nike NOCTA FOOTBALL GLOVES "BLACK" , botas nike air force one blue , IetpShops STORE

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه بین‌الملل ـ سی و هشتمین اجلاس یونسکو در دوحه قطر درحالی شهر سوخته را در فهرست آثار جهانی قرار داد که این محوطه‌باستانی پیشتر به خاطر کشفیات مهم باستان‌شناسی‌اش در دنیا شناخته شده و از اهمیت بسیاری برخوردار بود.
 
به‌گزارش CHN، امسال شهر سوخته درحالی در سی و هشتمین اجلاس یونسکو شانس ثبت جهانی را از آن خود کرد که پیشتر نگرانی‌هایی از سوی کارشناسان درخصوص احتمال ثبت نشدن این محوطه باستانی در فهرست آثار جهانی مطرح شده بود.
 
کارشناسان شورای جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی (ایکوموس) بیشتر به ایران تذکر داده بودند که پرونده شهر سوخته با برخی از شاخص‌های یونسکو همخوانی ندارد. اظهار نظری که معاون میراث‌فرهنگی کشور آن را در نشست خبری صبح روز شنبه تنها یک نظر مشورتی دانست و اعلام کرد که باید منتظر رای یونسکو ماند.
 
محمد حسن طالبیان اعلام کرده بود که کارشناسان یونسکو در بازدید از شهر سوخته چند اشتباه داشتند که می‌توانست ثبت اثر را با مانع روبرو کند. اما ایران با ارائه گزارشی به یونسکو اشتباهات را تصحیح کرده و از ثبت جهانی یونسکو دفاع کرده است.
 
درحال‌حاضر پرونده شهر سوخته با قرار گیری در فهرست آثار جهانی این امکان را برای سیستان و بلوچستان به‌عنوان منطقه‌ای مرزی فراهم کرده تا به برقراری صلح در منطقه کمک کند.
 
این درحالی است که باستان‌شناسان طی چندین فصل متوالی در شهر سوخته نه‌تنها به نتایج مهمی درخصوص نوع زندگی مردم در این منطقه دست پیدا کرده‌اند که با اولین خط کش، انیمیشن و چشم مصنوعی دنیا روبرو بوده‌اند.


بررسی پرونده شهر سوخته در نشست کمیسیون میراث فرهنگی : شهر سوخته چگونه جهانی شد + گزارش تصویری تشریحی

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه