یادمان
شهر باستانی هرمز اردشیر هنوز شانس احیا دارد
- يادمان
- زیر مجموعه: ديدهبان یادگارهای فرهنگی و طبيعی ایران
- دوشنبه, 19 آبان 1393 04:09
- آخرین به روز رسانی در دوشنبه, 19 آبان 1393 04:09
- نمایش از دوشنبه, 19 آبان 1393 04:09
- بازدید: 4464
شهر اهواز در دهههای 30 و 40 توسعه یافت و شهر باستانی هرمز اردشیر که متعلق به دوره ساسانیان بود در میان این توسعه شهری و پس از آن با جنگ تحمیلی گم شد و نشانههایی که از آن بود دیگر دیده نشد. حالا با گذشت سالیان بسیار این شهر باستانی فراموش شده، روز به روز زیر لایههای شهری محوتر میشود و موضوع احیای آن همچنان مسکوت مانده است.
new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | 100 Release Instant - neon green and oregon nike shox shoes women sale - Peaceminusone x boys nike hyperdunks 2013 black friday deals DH2482 - SBD
خبرگزاری میراثفرهنگی ـ گروه میراثفرهنگی ـ خرابههای شهر باستانی هرمز اردشیر در تاریخ 24 شهریور 1310 با شماره ثبت 43 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید اما تعیین حریم آن انجام نشد و وجود آثار تاریخی بسیار در این منطقه همچنان مورد بیمهری مسئولان شهری و میراث فرهنگی قرار گرفت.
بهگزارش CHN، با این وجود سال 1385 احیای شهر هرمز اردشیر درحالی از سوی فعالان میراث فرهنگی مطرح شد که پس از گذشت هشت سال از آغاز به کار پروژه قطار شهری اهواز از شمال به جنوب و عبور از قدیمیترین منطقه اهواز هنوز موضوع رسیدگی به شهر باستانی هرمز اردشیر مورد توجه قرار نگرفته است.
این درحالی است که با آغاز بهکار قطار شهری اهواز چندین اثر تاریخی مهم در ایستگاههای مختلف این پروژه شناسایی شد که به گفته باستانشناسان و کارشناسان، گواهی بر منطقه احتمالی شهر باستانی هرمز اردشیر است.
«مجتبی گهستونی»، دبیر و سخنگوی انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با بیان این مطلب به خبرگزاری میراثفرهنگی میگوید: «همزمان با مطرح شدن احیای شهر باستانی هرمز اردشیر، پروژه قطار شهری اهواز نیز به صورت جدی پیش میرفت که در یکی از ایستگاههای قطار واقع در میدان دروازه یا خلیج فارس آثار تاریخی پیدا شد».
او گفت: «باستانشناسان استان خوزستان درحالی باستانی بودن دیوار سفالی و خشتی که حین عملیات خاکبرداری مشاهده شده بود مورد تایید قرار دادند که حساسیت دوستداران میراث فرهنگی بر پیگیری این قضیه بیشتر شد. اما به دلیل ملی بودن پروژه قطار شهری، مدیرکل وقت میراث فرهنگی استان خوزستان (صادق محمدی) با اینکه هیات باستانشناسی و کارشناسی از تهران در سال 86 تایید کرده بودند که در این محوطه آثار باستانی وجود دارد و تفاهمنامهای با میراث استان منعقد شد که این پروژه بررسی شده و اگر در حین عملیات به آثاری دیگر برخوردند اطلاع دهند، زیر بار پیگیری ماجرا نرفت و بدون توجه به این آثار، کار پروژه قطار شهری اهواز ادامه یافت».
گهستونی به بیتوجهی کارشناس معرفی شده توسط پژوهشکده باستانشناسی به نظرات پنج باستانشناس و کارشناس سازمان میراث فرهنگی اشاره کره و میگوید: «سازمان میراث فرهنگی کشور پنج کارشناس را در تاریخ 16 دی ماه 1386 به اهواز فرستاد. آنها نیز از ایستگاه قطار شهری بازدید کردند و با تایید وجود لایههای باستانی در 7 بند توافقاتی صورت گرفت. متولی این کار پژوهشکده میراث فرهنگی بود و 2 فصل کاوش باستانشناسی نیز در این محل صورت گرفت اما هیچ اطلاعاتی از سوی سرپرست کاوش ارائه نشد و کارشناسان هم نسبت به این ماجرا حساسیتی نشان ندادند».
او گفت: «درحالحاضر ویرانههای هرمز اردشیر در اهواز فراموش شده و ضرورت احیا و تعیین حریم این شهر باستانی بسیار جدی است که باید از سوی متولیان میراثفرهنگی مورد قرار گیرد.»