سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان سه اثر تاریخی در محدوده تخت جمشید ثبت جهانی می شوند

یادمان

سه اثر تاریخی در محدوده تخت جمشید ثبت جهانی می شوند

براساس ایجاد نقشه ای یکپارچه، امکان به ثبت مجموعه شهر استخر، نقش رستم و بقایای شهر پارسه در کنار تخت جمشید در فهرست میراث جهانی فراهم شده است.به گزارش خبرگزاری مهر، کارشناس باستان شناسی و مجری طرح تثبیت، تقویت و بهینه سازی شناسایی محدوده های حریم های درجه یک و دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر گفت: بازنگری محدوده های حریم درجه یک و دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید و نقش رستم از سال ۸۵ آغاز شد.

75% - تسوق أونلاين في السعودية مع خصم 25 , أحذية ازياء رياضية الجري للرجال , adidas copa mundials in color today schedule 2016 , نمشي | AspennigeriaShops , Air Jordan 1 Mid 'Wolf Grey Aluminum' (W) , nike mercurial high top purple pants girls wear

افشین یزدانی افزود: درقالب این بازنگری، پس از مطالعات ، پژوهش ها ، بررسی های میدانی و کارشناسی ، تبیین و تعریف محدوده بزرگتری به عنوان حریم درجه سه به همراه یکپارچه سازی آن با محدوده حریم های شهر باستانی استخر صورت گرفت.

وی بیان داشت: درسال ۹۱ پس از تصویب و ابلاغ ، نقشه جدید از سوی معاونت سازمان میراث فرهنگی کشور، قانونی و اجرایی شد.

او گفت: یکی از مهمترین اهداف بازنگری ، به روز رسانی و کارآمدترساختن نقشه مصوب و قدیمی سال ۱۳۵۶ براساس قوانین و ضوابط روزآمد و فعالیت ها و تغییرات انجام شده عمرانی درمحدوده های آن است. این بازنگری منجر به تبیین محدوده ای به عنوان حریم درجه سه، افزون بر محدوده های حریم های درجه یک و درجه دو به عنوان حریم چشم انداز در گستره وسیعی از دشت مرودشت شد.

وی بیان کرد: این محدوده ، تمام شهر مرودشت امروزی و بخش های گسترده ای از دشت و گذرگاه باستانی و مهم سیوند را به عنوان عناصر تشکیل دهنده حوزه فرهنگی پارسه-پاسارگاد در بر می گیرد.

یزدانی ادامه داد: درنقشه جدید که مصوب سال ۱۳۹۱ است ، محدوده های حریم محوطه بسیار بزرگ و مهم شهر باستانی استخر نیز با محدوده حریم پیشین محوطه نقش رستم شامل آرمگاه شاهان هخامشی، نقش برجسته ها و سنگ نوشته های ساسانی از جمله پیروزی شاپور بر والرین امپراتور روم و محل کعبه زردشت و تخت جمشید تلفیق شد. نتیجه این طرح، ایجاد یک نقشه یکپارچه با هدف اعمال مدیریت بیشتر در حفاظت و نگهداری محوطه های باستانی منطقه و امکان به ثبت رسانی تمام منطقه درفهرست میراث جهانی است.

یزدانی گفت: تعیین محدوده ها و مرزهای حریم براساس شاخص های طبیعی یا انسانی مانند راه، جاده، آبراه و مانند آن از دیگر نوآوری های انجام شده در این طرح است که توجه به این امر موجب سهولت کار در شناسایی محل، و توانایی بیشتر برای حفظ و حراست از محدوده های آن شده است.

در یک دهه اخیر توجه به حوزه باستان شناسی به عنوان نخستین حوزه زیرساختی در بحث میراث فرهنگی موجب شد تا تثبیت، تقویت و بهینه سازی شناسایی محدوده های حریم های درجه یک و دو محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر با بازنگری در محدوده حریم ها به همراه اجرای طرح میله کوبی و تهیه اطلس نشانه ها مورد توجه جدی کارشناسان و مسوولان سازمان میراث فرهنگی قرار گیرد.

هدف نهایی از چنین اقدامی دستیابی به چشم انداز گسترده ای بود که در برگیرنده عناصر تشکیل دهنده حوزه فرهنگی پارسه - پاسارگاد باشد که در نتیجه آن زمینه نظارت بهتر و کارتر بر پروژه ها و فعالیت های عمرانی  و در نهایت دستیابی به اهداف توسعه پایدار در زمینه حفظ و انتقال بهتر میراث معنوی به نسل های آینده محقق شود.

برای بازنگری نقشه محدوده های حریم های محوطه میراث جهانی تخت جمشید، نقش رستم و شهر استخر ، ۵۵۰ میله بتنی زرد رنگ ، با نوشته هایی به سه شکل متفاوت بر روی بدنه خود با عنوان های حریم درجه یک تخت جمشید، حریم درجه یک شهر استخر و حریم درجه دو تخت جمشید ، در روزهای گذشته در محدوده های تعریف و مشخص شده ، درون زمین تعبیه شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه