سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست تازه‌ها خبر شهر خشتی یزد در فهرست میراث جهانی کشورهای اسلامی قرار می گیرد

خبر

شهر خشتی یزد در فهرست میراث جهانی کشورهای اسلامی قرار می گیرد

مدیر کل دفتر ثبت آثار تاریخی کشور گفت: شهر تاریخی یزد به عنوان اولین شهر خشتی تا 6 ماه دیگر توسط کمیته میراث جهانی کشورهای اسلامی در فهرست میراث جهانی ثبت می شود.

adidas heliopolis hotel in dubai , adidas concord ankle fur sneakers boys running Release Date Info , MysneakersShops | Sneakers Nike Shoes

آتوسا مومنی به خبرنگار مهر گفت: سازمان جهانی آموزشی، علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو) 27 تا 29 نوامبر در تونس اجلاس میراث کشورهای اسلامی را برگزار کرد چون در اجلاس میراث فرهنگی سازمان یونسکو که هر سال برگزار می شود، سهمیه کمی وجود دارد. بنابراین این سازمان، کمیته ای برای میراث فرهنگی کشورهای جهان اسلامی را تشکیل داده تا آثار کشورهای اسلامی در فهرست میراث جهانی ثبت کند.

وی گفت: بعد از برگزاری دو اجلاس قبلی که آیین نامه ها و شیوه های ثبت جهانی در دستور کار قرار گفت و فرایندهای ثبت انجام شد؛ در این اجلاس، یعنی دور سوم آن، پرونده های میراثی برای ثبت مورد بررسی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در اجلاس کمیته میراث جهان اسلام از آسیا کشور ایران از آفریقا نیجریه و سنگال و از کشورهای عربی مراکش و مصر حضور داشتند گفت: قرار بود از آسیا مالزی نیز شرکت کنند، اما حضور نداشتند.

 

مومنی با اعلام اینکه تعداد کشورهای اسلامی زیاد و مدت برگزاری این کمیته محدود است ادامه داد: تمام آثاری که در فهرست میراث یونسکو ثبت جهانی شده اند در فهرست آثار کشورهای اسلامی آیسسکو نیز قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه آیسسکو در برگیرنده یونسکو هم هست و آثار جهانی یونسکو در آثار کشورهای اسلامی نیز قرار می گیرند تصریح کرد: در کمیته این اجلاس تنها 5 پرونده از جمله قدس شریف بررسی و تایید شد چون زمان بررسی آثار محدود است همچنین با ثبت جهانی شهر تاریخی یزد نیز موافقت شد و این امر تا 6 ماه دیگر یعنی در اجلاس بعدی به سرانجام می رسد.

پیش از این نیز مسعود علویان صدر، معاون میراث فرهنگی کشور به خبرنگار مهر گفته بود: در این اجلاس مسجد الاقصی به عنوان نخستین اثر ارزشمند و میراث مشترک و معنوی کشورهای اسلامی به ثبت جهانی رسید.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه