سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پرونده «شهر تاریخی توس» و « قنات قصبه گناباد» در الویت قرار گرفتند

یادمان

پرونده «شهر تاریخی توس» و « قنات قصبه گناباد» در الویت قرار گرفتند

پرونده‌های شهر تاریخی توس و قنات قصبه گناباد درحالی در اولویت پرونده‌های ارسالی به یونسکو قرار گرفتند که معاون میراث‌فرهنگی از اتمام و نتیجه نهایی این پروند‌ه‌ها در سال 92 خبر داد.

adidas born original women costume for sale - تسوق تشكيلة اديداس اوريجينالز للرجال مع تخفيضات 25 , نمشي - 75% أونلاين في السعودية | Continuous Nike Dunk Low "Grey Fog" White/Grey Fog 2021 For Sale DD1391 - neon nike air max 97 actual images in india - 103

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ 2 پرونده"شهرتاریخی توس" و"قنات قصبه گناباد" در اولویت 5 پرونده ارسالی  استان خراسان رضوی به‌یونسکو قرار گرفتند. مجموعه 3 اثر «مزار جام در تربت جام»، «آسبادهای نشتیفان در شهرستان خواف» و «رباط شرف در شهرستان سرخس» پرونده‌‌‌‌های در نوبت ارسال هستند.
 
حسین عباس‌زاده معاون میراث‌فرهنگی در اینباره به CHN گفت: «از 5 پرونده ثبت جهانی استان خراسان، ارسال  2 پرونده «شهرتاریخی توس» و «قنات قصبه گناباد» در اولویت یونسکو قرار گرفتند.»
 
وی افزود: «با تاسیس دفتر ثبت جهانی در حال‌حاضر سعی در تکمیل پرونده‌های ثبتی در استان خراسان رضوی هستیم. هم‌اکنون جمع‌آوری اطلاعات موجود برای تکمیل پرونده به مراحل پایانی رسیده و با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته امیدواریم پرونده‌ها در سال 91 و 92 به نتیجه مطلوب و نهایی دست پیدا کند.»
 
گفته می‌شود ثبت جهانی منطقه تاریخی توس به عنوان مهم‌ترین پرونده‌ای که سال آینده به یونسکو ارسال می‌شود، تاکنون با کش و قوس و حرف و حدیث‌های زیادی مواجه بوده‌است. این‌درحالی‌است که آسبادهای نشتیفان دارای آسیاب‌های بادی کهنی است که شمار آن به 30 عدد می‌رسد. این آسیاب‌ها در ارتفاع 15 تا 20 متری از زمین قرار دارند و در سال 1381 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.
 
ثبت جهانی قنات قصبه گناباد نیز از مدت‌ها پیش مطرح بوده است. این قنات به عنوان یکی از پدیده‌های شگفت انگیز دست‌ساخته انسان شناخته می‌شود که تاکنون توجه بسیاری از پژوهشگران و مورخان را به خود جلب کرده است. بر اساس آخرین بررسی‌ها، طول این قنات 33113متر، تعداد چاه‌های آن بیش از 470 حلقه و عمق چاه اصلی نیز 280 تا 300 متر است.
 
مجموعه تاریخی مزار جام مدفن و مقبره شیخ احمد جامی است که با قدمتی 800ساله در شهرستان تربت جام واقع شده‌است و 15 دی 1310 با شماره 174 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. این مجموعه از نظر معماری بر گرد یک صحن وسیع مرکزی شکل گرفته است. مهم ترین و باشکوه ترین بناهای معماری این مکان در مجاورت آرامگاه بنا شده که شامل گنبد خانه، ایوان، مسجد کرمانی، گنبد سبز و سفید، مسجد عتیق و آب انبار است. ساختار معماری گنبد تلفیقی موزون از 3 کنج و 4 طاق نمای هشت ضلعی است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه