سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قنات هزار ساله بلده فردوس در راه جهانی شدن/ ثبت 715 اثر در فهرست آثار ملی

یادمان

قنات هزار ساله بلده فردوس در راه جهانی شدن/ ثبت 715 اثر در فهرست آثار ملی

خبرگزاری مهر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: قنات تاریخی بلده شهرستان فردوس متعلق به دوره ساسانی و دارای قدمتی یک‌هزار ساله بوده و کار مستندسازی و مطالعات آن برای ثبت جهانی انجام شده است.

nike court royale mens white hair style chart , Botas Beige | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Instant Drops , IetpShops , nike tiempo leather turf 2010

به گزارش خبرنگار مهر، حسن رمضانی بعدازظهر چهارشنبه در کارگروه میراث فرهنگی خراسان جنوبی اظهارکرد: قنات بلده از ۲۷ رشته قنات تشکیل شده که امروزه بر اثر خشکسالی‌های پیاپی تنها برخی از رشته قنات آن فعال و قادر به آب‌دهی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه آب قنات بلده متعلق به مردم فردوس، اسلامیه و باغستان است، افزود: این آب برای کشاورزی و سیراب کردن باغات استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: به سبب اهمیت و قدمت قنات بلده فردوس، این قنات پس از ثبت در فهرست آثار ملی کشور هم‌اکنون قدم در راه ثبت جهانی گذاشته است.

رمضانی بیان کرد: در بین سایر قنوات خراسان جنوبی، قنات بلده شهرستان فردوس شاخص و تنها قناتی است که از شرایط لازم برای ثبت در فهرست آثار جهانی برخوردار است.

اخذ نشان ملی برای چهار رشته صنایع دستی خراسان جنوبی   

رمضانی با اشاره به تصویب طرح جامع راهبردی منطقه نمونه گردشگری بند دره بیرجند نیز افزود: در زمینه سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری باید ابتدا طرح جامع تهیه شود.

وی گفت: در این خصوص طرح سرمایه‌گذاری در بند دره بیرجند توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی تهیه و امروز این طرح به تصویب کارگروه میراث فرهنگی خراسان جنوبی رسید.

رمضانی با اشاره به اینکه زیرساخت‌های خراسان جنوبی جوابگوی جذب سرمایه‌گذار است، افزود: در سال جاری عروسک محلی خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی نیز از حضور استان در نمایشگاه بین‌المللی گردشگری فیتور در کشور اسپانیا خبر داد و گفت: این نمایشگاه از هشتم تا ۱۲ بهمن امسال برگزار می‌شود.

رمضانی گفت: هنرمندان و صاحبان حرف صنایع دستی که تمایل به شرکت در این نمایشگاه دارند، این اداره زمینه اعزام آنها را فراهم خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه از مجموع ۸۰ رشته صنایع دستی در کشور ۴۰ رشته در خراسان جنوبی فعال است، افزود: در حال حاضر ۲۰ هزار نفر در زمینه صنایع دستی در خراسان جنوبی فعالیت دارند.

رمضانی در پایان یادآور شد: ۷۱۵ اثر خراسان جنوبی در فهرست آثار ملی ثبت شده و همچنین برای چهار رشته صنایع دستی خراسان جنوبی نشان ملی گرفته شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه