سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بافت تاریخی اردکان گرفتار در زباله ها

یادمان

بافت تاریخی اردکان گرفتار در زباله ها

اگر بافت تاریخی اردکان را به دلیل مرمتهای انجام گرفته، بتوان یکی از مرتب ترین بافتهای تاریخی دانست اما وجود زباله های بد بو و نازیبا در این بافت، از زیبایی های آن کاسته و به زشتی های آن افزوده است.

nike foamposite 2000 black women shoes heels - Blanco - 991 - DJ3180 - Nike Air Max 97 By You Zapatillas personalizables | FitforhealthShops - The Ultimate all festive nike running shop coupon code FAQ

به گزارش خبرنگار مهر، بافت تاریخی شهر یزد قابل مقایسه با بافت تاریخی اردکان نیست، وسعت بافت یزد، خانه های تاریخی رو به زوال، اجرای طرحهای عمرانی در یک بافت ملی و مرمت های انجام نگرفته تنها بخشی از تفاوت های بین این دو بافت تاریخی در یک استان است اما با این حال شرایط حاکم بر بافت اردکان به لحاظ مرمت خانه های تاریخی اش و وسعت کمتری که دارد، بهتر از بافت تاریخی شهر یزد است.

 

ولی تمام این شرایط مطلوب را مزاحم هایی به نام زباله از بین می برند زباله هایی که تنها در زمان ورود مسئولان به بافت و ایام عید حضور ندارند وگرنه همیشه پای ثابت خانه های تاریخی شهرند.

 

مسئله زباله های اردکان به حدی آزار دهنده شده که مسئولان شهری، مدتی پیشنهاد دادند، تعدادی رفتگر فقط در این قسمت از شهر فعالیت داشته و در تمام طول ایام سال فقط مشغول نظافت بافت باشند اما این طرح هم اجرا نشد.

 

در این میان، اعضای انجمن چارسوق کویر در ایام پایانی سال، برنامه عمومی پاکسازی بافت تاریخی را اجرا می کنند درحالی که این برنامه هم مدت زمان محدودی دارد و در بقیه ایام سال بازهم این مزاحم های همیشگی چهره بافت تاریخی اردکان را زشت می کنند. چون بافت تاریخی هر چقدر هم مرمت شده و نو نوار باشد اما وقتی لبریز از زباله شد، دل هر بازدید کننده و رهگذری را می زند.

 

آلودگی محیطی بافت تاریخی اردکان فقط مصالح ساختمانی به جا مانده از تخریب خانه ها و اماکن موجود در بافت نیست. تجمع زبالها و پسماند های حاصل از زندگی ساکنان بافت هم آزار دهنده هستند، خصوصاً زباله هایی که به خرابه ها سرازیر می شود.

 

بنابراین شاید بهتر باشد،نگاه به مقوله نظافت بافت تاریخی باید عوض شود و باید با یک سری اقدامات،برنامه ها برای ساکنین بافت لزوم توجه جدی تر به مقوله نظافت محیط پیرامونی  گوشزد شود. خانه خرابه ها و مکانهایی که محل تجمع زباله با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی مسدود شود تا هم نمای بافت شکل زیباتری داشته باشد و هم از انباشت زباله توسط ساکنان در این محل ها جلوگیری شود.

 

نظافت روزانه و مستمر در تمام مسیرها و کوچه ها حتی الامکان مسیرهای ویژه گردشگری و پر رفت و آمد از ضروریات رفع این معضل است. چون  بعضی از محل ها عجیب قابلیت جذب زباله دارند، مثل پایاب آب انبار ها. باید برای این قبیل مکانها برنامه ای خاص و ویژه داشت نه اینکه رفتگر کوچه را تا پای پله آب انبار جارو بزند و داخل پایاب و راه پله ها را اصلا جزو کوچه نداند!

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه