سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شوش کهن، غمی دیرینه دارد!

یادمان

شوش کهن، غمی دیرینه دارد!

پرونده ثبت‌جهانی شوش درحالی هرسال به سال بعد موکول می‌شود که فعالان میراث‌فرهنگی از نبود ابتدایی‌ترین اقدامات حفاظتی در این سایت تاریخی شکایت می‌کنند. آن‌ها به مصوب نشدن پرونده تعیین عرصه و حریم شوش تاکید می‌کنند که سبب شده این شهر تاریخی طی سالهای اخیر با افزایش ساخت و سازها و تخریب‌های گسترده مواجه شود. موضوعی که فعالان میراث‌فرهنگی و کارشناسان بارها به‌ آن پرداخته‌اند اما هنوز هیچ ترتیب اثری به آن داده نشده است.

nike air force 1 low uv | Latest Nike Air Force 1 Shadow Trainer Releases & Direct Drops , IetpShops , nike air zoom strong black rose gold

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ معضلات پرونده شوش همچنان در خانه‌ اول باقی مانده است، با اینکه مسئولان میراث‌فرهنگی شوش در تلاش برای کاستن بخشی از مشکلات عمقی این سایت ‌تاریخی هستند اما هنوز فعالان میراث‌فرهنگی از وضعیت بلاتکلیف شوش نگران هستند. فعالان میراث‌فرهنگی معتقدند، شوش در هشت سال گذشته، قربانی برنامه ریزی‌های غلط مسئولانی شد که کمترین شناخت از شرایط این محوطه بزرگ و ارزشمند تاریخی نداشتند.
 
«علی درویشی‌» کارشناس ارشد تاریخ و  مدیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی شوش در خصوص اینکه شوش با پیشینه چند هزار ساله و آثار تاریخی ارزشمند ازجایگاه مهمی در فرهنگ ایران و جهان برخوردار است به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: چندین سال است، خبر ثبت جهانی شوش در فهرست آثار یونسکو در رسانه‌ها مطرح است. اما به‌دلایل مختلفی به سال دیگر موکول می‌شود و این اتفاق سبب می‌شود که ثبت‌جهانی شوش تنها جنبه تبلیغاتی پیدا کند.
 
مدیر انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی شوش ادامه می‌دهد: البته تاکنون سازمان میراث فرهنگی فعالیت‌های بسیاری جهت ساماندهی و مرمت محوطه‌های تحت پوشش شوش انجام داده و برخی از آنها همچون ساماندهی و مرمت کاخ اردشیر پس از اتمام بخشی از آن در سال گذشته به حال خود رها شد‌ه است. هر چند که پروژه تعیین عرصه و حریم شوش از طرف مسئولان ابلاغ رسمی نشده‌ است.
 
این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، این اتفاقات درحالی می‌افتد که صدور مجوزهای ساخت و ساز در شوش طی چندسال اخیر شدت گرفته و سبب نارضایتی شهروندان شده که در یک محدوده مشخص مجوز ساخت و ساز با ضوابطی متفاوت با مکانی که درست در مجاورت آن واقع شده است صادر می شود. این مجوزهای تبعیض‌آمیز که عمده‌ترین آن‌ها مربوط به ارتفاع بناها می‌شود زمینه نارضایتی عده زیادی از مردم را فراهم آورده‌ است.

 
نبود حریم مصوب، شوش را جهانی نمی‌کند

درویشی می‌گوید: درحالی صحبت از ثبت‌جهانی محوطه شوش میشود که هنوز عرصه و حریم این محوطه مشخص نشده، این درحالی است که طی سالهای اخیر مجوزهای ساخت و ساز به‌شدت افزایش پیدا کرده است.
 
این فعال میراث‌فرهنگی با اشاره بر اینکه نبود مدیریت توانمند و منسجم همراه با برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی در حوزه میراث فرهنگی  یکی از مهمترین معضلات شوش محسوب می‌شود تاکید کرد: آیا اهمیت و جایگاه شوش به عنوان بهشت باستان شناسی کشور تا جایی نزول کرده است که نباید شاهد حضور مدیریت توانمندی در آن باشیم؟ طی بررسی‌هایی که از سال1389 تا کنون به صورت مستمر صورت گرفته، مدیرمجموعه شوش کمتر از یک ماه ساعت کاری در محل کار خود حضور داشته است.
 
او می‌گوید: با مدیریت فعلی چگونه می‌‌توان مدعی ثبت جهانی شوش شویم آن هم در شرایطی‌که ابتدایی ترین گام یعنی اجرای پلان مدیریت در آن شکل نگرفته و از طرف دیگر عرصه و حریم محوطه باستانی همچنان در حال تعرض است و طی چند سال گذشته بارها و بارها شاهد تخریب و تعرض به بقایای آثار تاریخی بوده‌ایم.
 
طبق گفته‌های فعالان‌ میراث‌فرهنگی، محوطه چهارصد هکتاری عرصه باستانی شوش تاکنون به صورت کامل محصور نشده و به‌تازگی نرده‌های فلزی حصار ضلع جنوبی محوطه نیز به‌دلیل نداشتن استقامت کافی به سرقت رفته است.
 
آثار باستانی موجود در باغ موزه شوش همچنان بی پناه در برابر آسیب‌های جدی انسانی و طبیعی قرار گرفته‌اند و آثار سنگی کاخ آپادانا نیز روز به روز وضعیت نامناسبت‌تری پیدا می‌کنند.   ‍                                               
 
درویشی می‌گوید: طی هشت سال گذشته و بویژه دوره چهار ساله گذشته، مدیریت میراث فرهنگی در سطح استان صرفا به اقداماتی نمایشی و نه اساسی و بنیادین در شوش پرداخته، برگزاری همایش‌هایی که تنها بار تبلیغاتی داشته و جز صرف بودجه کاری از پیش نبرده و خروجی علمی تا کنون نداشته نمونه‌ای از این برنامه‌ها به‌شمار می‌رود.
انتظار می رود با تغییرات صورت گرفته در چند ماهه گذشته در سطح کشور و استان ،حوزه میراث فرهنگی شوش نیز ساماندهی شده و در کوتاه مدت به آنچه که شایسته تاریخ و فرهنگ و تمدن ایرانی است برسد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه