سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان هیبت سه طبقه هتل امیرزرگر در شهر باستانی شوش نمایان شد

یادمان

هیبت سه طبقه هتل امیرزرگر در شهر باستانی شوش نمایان شد

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ در حالی که رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خوزستان پیش از این درباره ساخت هتل چندمنظوره شوش با رعایت ضوابط میراث فرهنگی سخن گفته بود، این هتل اکنون تیرآهن‌های خود را برای ساخت یک بنای سه طبقه بالا برده و گفته می‌شود که دادگاه نیز به دلیل تاخیر در ثبت عرصه شهر شوش، رای به ساخت این هتل داده است.
 
به گزارش CHN هتل چندمنظوره شوش که با نام هتل امیرزرگر شهرت دارد، میان کاخ آپادانا در تپه‌های باستانی شوش و کاخ شائور، از کاخ‌های ساخته شده در زمان هخامنشیان واقع شده و به همین علت ساخت آن بارها از سوی کارشناسان و باستان‌شناسان مورد مخالفت قرار گرفته است.
 
هرچند باستان‌شناسان زیادی مخالفت خود را با ساخت این هتل اعلام کردند اما در نهایت این هتل شروع به ساختن کرد و در حالی که قرار بود تنها در دو طبقه ساخته شود، اکنون ساختاری سه طبقه به خود گرفته است.
 
به گفته یکی از کارشناسان باستان‌شناسی در شوش، تیرآهن‌ها و اسکلت هتل در سه طبقه ساخته شده و گفته می‌شود که چندی پیش نیز دادگاه مجوز ساخت سه طبقه هتل را تایید کرده است.
 
وی دراین‌باره به CHN گفت: «رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی خوزستان بر خلاف رئیس پیشین تلاش زیادی برای جلوگیری از ساخت هتل امیرزرگر کرد و در آخر نیز خواستار رعایت ضوابط قانونی میراث فرهنگی شد. اما گفته می‌شود از آنجایی که در تصویب عرصه و حریم جدید شوش مشکلاتی پیش آمد و این عرصه هنوز ثبت نشده، مسئول هتل امیر زرگر رای دادگاه برای ساخت یک هتل سه طبقه را از آن خود کرد.»
 
همچنین گفته می‌شود که در حکم دادگاه آمده است که پس از تصویب عرصه و حریم شوش، هتل چندمنظوره شوش موظف به تعدیل طبقه اضافی است.
 
این در حالی است که امکان تعدیل هتل پس از زمان ساخت با دشواری همراه است.
 
کاخ شائور که هتل چندمنظوره شوش در نزدیکی آن ساخته می‌شود که از جمله کاخ های هخامنشی است که در زمان اردشیر دوم هخامنشی ساخته شده است. این کاخ اکنون در میان حصاری آجری نگهداری می‌شود اما وضعیت نابسامانی دارد.
 
پیش از این رئیس سازمان میراث فرهنگی خوزستان تاکید کرده بود در صورتی که هتل چند منظوره شوش طبق ضوابط ساخته شود مشکل پیش نمی‌آید. زیرا ارتفاع آن تا ابتدای تپه‌های شوش بوده و حتی حریم آسمانی مقبره دانیال نبی را هم خدشه‌دار نمی‌کند.
 
به گفته وی قرار است نمای ساختمان هتل نیز منطبق با معماری و فضای تاریخی شوش باشد که چهره حریم کاخ آپادانا قلعه شوش را هم برهم نزند.
 
اما آنچه در ساخت این هتل مورد توجه مسئولان قرار نگرفته، کشف آثار و سنگ‌فرش‌های دوره هخامنشیان هنگام حفاری محل هتل بوده است. دو سال قبل هنگامی که بولدوزرها برای حفاری شبانه به محل ساخت هتل رفتند، کف‌فرش‌های هخامنشی از زیر خاک بیرون آمد و در همان زمان جلوی ادامه حفاری گرفته شد. اما این موضوع بدون پیگیری رها شد و اکنون زیرسازی هتل در محلی که پیش از این آثار کشف شده بود به پایان رسیده است.
 
تصویب عرصه و حریم شهر شوش نیز همچنان به عنوان موضوع راکدی، معلق مانده است. پیش از این تعدادی از باستان‌شناسان هنگام بررسی و شناسایی و تعیین حریم شهر و محوطه باستانی شوش، اعلام کردند که عرصه تپه‌های شوش 1200 هکتار است و باید جلوی برخی ساخت و سازها در این محدوده تاریخی گرفته شود.
 
علی‌رغم دلایل علمی، سازمان میراث فرهنگی تصمیم به تعدیل محدوده پیشنهادی داد و در حالی که اعلام شد، عرصه محوطه شوش تعدیل می‌شود، هنوز سرنوشت تصویب این عرصه در هاله‌ای از ابهام است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه