سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان شوش باز هم در حفاری غیرمجاز رکورد زد

یادمان

شوش باز هم در حفاری غیرمجاز رکورد زد

قلب خوزستان باز هم مورد هجوم حفاران غیر مجاز قرار گرفت و 2 نقطه مهم از شهر تاریخی شوش با هدف دستیابی به گنج کنده شد. گودالی که اینبار در چند صد متری پایگاه میراث‌فرهنگی شوش حفر شد نشان از خندقی دارد که متولیان میراث‌فرهنگی را ناتوان از مقابله و حل آن کرده است.

new nike football boots 2012 2017 - 002 - Nike Air Max 270 ESS Ανδρικά Παπούτσια Γκρι / Λευκό DM2462 | adidas

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ حفاری غیرمجاز در 2 نقطه مهم شهرستان شوش، باعث اعتراض گسترده مردم شد. هم‌اکنون قاچاقچیان اشیاء تاریخی و حفاران غیر مجاز درحالی به‌طور گسترده مهمترین منطقه تاریخی ایران را با هدف دستیابی به گنج گودال‌ها را تبدیل به خندق می‌کنند که حفر گودالی به عمق 3 متر در ضلع جنوبی شهر صنعتگران شوش اعتراض جدی مردم را به‌دنبال داشت. هفته گذشته شهر پانزدهم شوش نیز شاهد چنین اتفاقی بود.
 
به‌گزارش CHN، حفاری غیرمجاز در شوش سابقه‌ای بس دیرینه دارد. سال 87 بود که حفاران غیرمجاز در پی حفاری‌های غیر مجاز در شهر صنعتگران شوش موفق به کشف  بقایای یک گور اشکانی شدند. اتفاقا در همان سال بود که به منظور ساخت هتل جدیدی در شوش، بین کاخ آپادانا و شائور مورد حفاری غیرمجاز قرار گرفت و  بخشی از آن محوطه باستانی توسط بیل مکانیکی از بین رفت. اتفاقاتی که نه‌تنها هیچگاه  از حرکت باز نایستاد بلکه در ‌سال‌های اخیر حتی ذره‌ای از شتاب آن کم نشد.
 
هر چند که گفته می شود مردم شهرستان شوش اعتراضاتی هم به این دست حفاری ها داشته اند اما هنوز اقدامی جدی علیه قاچاقچیان و حفاران غیرمجاز صورت نگرفته است.درحال حاضر قلب و تاریخ خوزستان  با ضربات محکم بیل و کلنگ عمیقا درد می‌کشد. هر چند که خبرهای منتشره حکایت از ثبت جهانی محوطه تاریخی شوش دارد. اما گودال‌ها و حفر‌ه‌های عمیق نشان می‌دهد که شوش برای پرش و رسیدن به سکوی جهانی باید از  مانعی عبور کند که توسط قاچاقچیان آثار تاریخی  ایجاد می‌شود.
 
مجتبی گهستونی، دبیر و سخنگوی انجمن تاریانا، در اینباره به CHN، گفت: هنوز 5 روز از حفر گودالی عمیق در خیابان پانزدهم شوش نگذشته است که حفاران غیرمجاز در ضلع جنوبی شهر صنعتگران در مجاورت جمعه بازار به فاصله 600 متری اتوبان اصلی اقدام به حفر گودالی به‌ طول 2*3 متر و به عمق 3 کردند.
 
به‌گفته‌وی، هنوز هیچ اطلاعی از دستگیری سارقان و آثار به‌سرقت رفته وجود ندارد اما این اتفاق در چند صد متری اداره میراث‌فرهنگی و محوطه باستانی شوش روی داده است.

باتوجه به اشراف قلعه شوش به محیط اطراف و استقرار  یگان حفاظت و همچنین نصب دوربین‌های مداربسته با قابلیت کنترل کل محوطه تا شعاع چند 100 متر، این پرسش پیش می آید که آیا یکی از مهمترین شهرهای تاریخی ایران تا چه حد بی بهره از اقدامات فرهنگی و  امکانات حفاظتی است.
 
گهستونی معتقد است: باتوجه به اینکه، حفاری با چنین ابعادی نیازمند چندین ساعت کار متوالی است یگان حفاظت میراث‌فرهنگی باید جدی‌تر وارد عمل شود. این درحالی است که ماه گذشته نیز در شهر پانزدهم در مکانی که کارگران در غیاب سرپرست هیات باستان‌شناسی مشغول ساماندهی محوطه بودند حفاری غیر مجاز دیگری رخ داده بود.
 
به‌گفته وی، درحال‌حاضر شهرستان شوش از وضعیت  نابسامانی برخوردار است چراکه پایگاه باستان شناسی شوش و بخصوص اداره میراث‌فرهنگی شوش به ‌طور بسته عمل می‌کند و حاضر به هیچگونه تعاملی با فعالان میراث‌فرهنگی نیست. بی‌شک ادامه روند پیشرو پرونده ثبت جهانی شوش را تحت شعاع قرار می‌دهد.
 
این فعال میراث‌فرهنگی تاکید کرد: حفاری ضلع جنوبی شهر صنعتگران و خیابان پانزدهم شوش باعث اعتراض تازه‌ای در شهر شده است و درحال‌حاضر مردم از روند فعلی به‌شدت اظهار نارضایتی می‌کنند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه