سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان بقعه خمسین خرابه‌ای میان زباله‌ها

یادمان

بقعه خمسین خرابه‌ای میان زباله‌ها

شوشتری‌ها در زبان محلی بقعه خمسین را پیر خمسین می‌نامند. بقعه‌ای که پرونده‌ ثبتی آن بدون دریافت شماره ثبت آماده شده اما شرایط بقعه که در داخل بافت تاریخی شوشتر هم واقع شده اسفناک‌تر از آن است که ثبت به فریادش برسد. پیر خمسین حالا دیگر تبدیل به خرابه‌ای در میان زباله‌ها شده‌است.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | Air Jordan 4 Retro "Metallic Red" - nike air lightning low shoes - CT8527 - 112

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ‌ شهر تاریخی شوشتر که به دارالمومنین و چهل‌پیر معروف است مزارهای بسیاری دارد که بخشی از آنها را به علما، سادات و نوادگان ائمه و برخی دیگر را به مشایخ طریقت نسبت داده‌اند. بقعه یا پیر خمسین که در بافت تاریخی شوشتر واقع شده بدون شماره ثبت در میان زباله‌ها تبدیل به خرابه شده‌است.
 
به‌گزارش CHN،با گذر از کوچه پس کوچه‌های بافت تاریخی شوشتر مزار شخصیت‌هایی مشاهده می‌شود که محل زیارت اهالی شوشتر به‌شمار می‌روند. بقعه خمسین هم یکی از امکان زیارتی شوشتر است. این بقعه منسوب به یکی از عرفا است. روایت‌ها حکایت از آن دارد که این شخص به دلیل 50 بار پیاده روی تا مکه و مدینه به پیر خمسین معروف شد و بقعه هم به‌همین منظور نامگذاری شده است.
 

مجتبی گهستونی، فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا در این‌باره به CHN می‌گوید: «پیش‌ از این بقعه پیر خمسین توسط علی‌محمد چهارمحالی کارشناس حفاظت و مرمت پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر در محله عبدالله بانو شناسایی و به بررسی جزئیات آن پرداخته شد. با اینکه پرونده ثبتی بقعه پیرخمسین توسط این کارشناس به سازمان میراث فرهنگی ارائه شد اما با پیگیر‌ی‌های به‌عمل آمده متوجه شدیم این بقعه هنوز شماره ثبت دریافت نکرده‌است.
 
فضای بقعه از دو اتاق با پوشش تاق و گنبد و با خشت‌های خام ساخته شده و در درون این فضا آثار سه مزار به چشم می‌خورد. ورودی این مکان که از داخل کوچه مستقیم به داخل بقعه راه دارد توسط سنگ‌های تزئینی آراسته گردیده‌است. 
 
به‌اعتقاد گهستونی، احتمالا در گذشته مکانی فعلی بقعه  قبرستان بوده چراکه در این مکان سنگ مزاری متعلق به دوره صفوی یافت شده که در حال حاضر در منزل تاریخی مرعشی نگهداری می‌شود.
 
وی که معتقد است، بقعه پیرخمسین طی چند سال گذشته به منظور بازسازی تخریب می‌شود و به دلیل همجواری با منازل اطراف و اختلافاتی موجود به حال خود رها شده و همین مسئله باعث تجمع زباله و از بین رفتن بنا را سبب شده‌است.
 

در اصطلاح بومی بقعه را "پیر" می‌گویند و این پیر خمسین در کوچه‌ای در ضلع غربی بقعه‌ای به نام عبدالله بانو قرار دارد. براساس پیگیری‌های به عمل آمده در سازمان میراث فرهنگی خوزستان پیر خمسین پیش از این توسط علی‌محمد چهارمحالی بررسی و پرونده ثبت آن تهیه شده بود اما گفته می‌شود این پرونده هنوز شماره ثبت دریافت نکرده‌است. شهری که با نام دارالمونین شناخته می‌شود درحال‌حاضر مزار یکی از عارفان‌اش تبدیل به خرابه و محل زباله‌ها شده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه