سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان آتش‌سوزی در کاخ‌های هخامنشی اصلا قابل توجیه نیست

یادمان

آتش‌سوزی در کاخ‌های هخامنشی اصلا قابل توجیه نیست

رییس هیأت مدیره‌ی انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی شوش گفت: وقوع آتش‌سوزی در محوطه‌ی تاریخی شوش یادآور هجوم اسکندر به کاخ‌های هخامنشی است.

Air Jordan 1 Blue Chill Womens CD0461 401 Release Date 4 | IetpShops , nike air max size 7.5 agitate tires for sale Leopard , nike air pegasus womens purple shoes black gold , 4011496719 , Where To Buy

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در خوزستان، علی درویشی اظهار کرد: در چندماه اخیر، بخش‌هایی از محوطه‌های تاریخی کاخ اردشیر و کاخ آپادانا در شوش دچار حریق شده‌اند که دلیل اصلی این آتش‌سوزی، نبود نیروی انسانی کافی و امکانات مورد نیاز برای حفاظت فیزیکی به‌صورت مستمر و موثر است.


او ادامه داد: در آتش‌سوزی‌های اخیر، متأسفانه بخشی از آثار و بقایای سنگی کاخ آپادانای داریوش دچار حریق شد. در این اتفاق، بخش‌هایی از تالار ضلع شمالی و ضلع غربی کاخ که براثر حفاری‌ها و تخریب‌های گذشته آثار سنگی متعلق به دوره‌ی هخامنشی در آنجا است، دچار آتش‌سوزی شد.


این کارشناس تاریخ بیان کرد: در بازدید‌هایی مستمری که از محوطه‌ی کاخ آپادانا داشته‌ایم، شاهد فعالیت‌هایی در راستای سامان‌دهی و مرمت بخش‌هایی از کاخ و مجموعه‌ی باستانی شوش با حضور کارشناسان مجموعه بوده‌ایم.


او گفت: جای تعجب دارد که چرا چنین اتفاقی به این راحتی و برای بار دوم تکرار شد، حتی اگر این حریق هیچ آسیبی به آثار نرسانده باشد، چنین اتفاقی شاید یادآور هجوم اسکندر و به آتش کشیدن کاخ‌های هخامنشی در ایران باشد و باعث تأسف و به‌نوعی تکرار تاریخ است. در چندماه گذشته نیز بخشی از بقایای تنها ستون باقی‌مانده در ایوان شمالی آپادانا توسط صاعقه به‌شدت تخریب شد.


این دوست‌دار میراث فرهنگی یادآوری کرد: در چند سال اخیر، فعالیت‌هایی برای سامان‌دهی و مرمت محوطه‌ی باستانی شوش شده و بدون شک، جزو وظایف بدیهی سازمان میراث فرهنگی است، اما درباره‌ی حفاظت و نگهداری از محوطه‌ها شاهد مدیریت ضعیفی هستیم.


درویشی با اشاره به این‌که در صورت تخریب شدن یک اثر تاریخی نمی‌توان جایگزینی برای آن در نظر گرفت، اظهار کرد: وقوع آتش‌سوزی در محوطه‌های تاریخی که ارزش جهانی دارند، چه عمدی و چه غیرعمدی، به هیچ‌وجه قابل توجیه نیست.


رییس هیأت مدیره‌ی انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی شوش توضیح داد: در سال گذشته، کاخ اردشیر سامان‌دهی و بخش‌هایی از آن مرمت شد؛ ولی به فاصله‌ی اندکی، دوباره به حال خود رها شد تا آنجا که اتاقکی که برای استقرار نیروهای یگان حفاظت اختصاص یافته بود، به محل تجمع معتادان تبدیل شد که باعث تخریب بخش‌هایی و همچنین سرقت از آنجا شد. متأسفانه محوطه‌ی کاخ اردشیر هنگام شب، روشنایی لازم را ندارد و به علت کمبود نیرو و امکانات، نیروی حفاظتی ندارد.


وی ادامه داد: از نظر دوست‌داران میراث فرهنگی و کارشناسان این حوزه، مهم‌ترین اولویت در حال حاضر برای محوطه‌ی باستانی شوش در مرحله‌ی نخست، وجود مدیریت منسجم و حفاظت فیزیکی مستمر است.


این دوست‌دار میراث فرهنگی افزود: شوش با پیشینه‌ی شش‌هزار ساله جزو کهن‌ترین مراکز تمدنی جهان است. این شهر در دوره‌ی هخامنشی یکی از پایتخت‌های مهم این امپراطوری بوده است. کاخ آپادانای شوش حدود سال‌های 521-516 پیش از میلاد توسط داریوش هخامنشی با مساحتی حدود 14 هکتار ساخته شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه