سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان مهدی رهبر؛ عرصه شوش قطعاً بیش از ۴۰۰ هکتار است

یادمان

مهدی رهبر؛ عرصه شوش قطعاً بیش از ۴۰۰ هکتار است

مهدی رهبر گفت: بیرون از عرصه معروف به «۴۰۰ هکتاری» شوش آثار و تپه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که جزء لاینفک مجموعه باستانی شوش است و مسؤولان میراث فرهنگی را ملزم می‌کند نه از سر تعجیل، بلکه از باب ضرورت، تعقل و تعهد در تعیین عرصه تدبر لازم را به خرج دهند و دست به انتخابی نزنند که در شأن آنها، سازمان میراث فرهنگی و محوطه‌های تاریخی با ارزش و غیر قابل جبرانی چون شوش نباشد.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | nike kd 7 ext long tail black line for sale - 401 – Ietp - New Air Jordan 1 High OG OSB DIAN Blue Chill Sorrowful CD0463

استاد مهدی رهبر، باستان‌شناسی که در دوران جنگ تحمیلی عرصه محوطه شوش را طی برنامه ای اضطراری تعیین کرده بود، در گفت و گو با هنرنیوز با اشاره به این که اقدام فوق در شرایط اضطراری و بغرنج جنگ صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در آن هنگامه تعیین عرصه فقط در محوطه شوش انجام شد اما مسأله اینجا است که آثار زیادی در زیر خانه‌های مسکونی و خیابانهای اطراف دفن شده است. که البته ما به علت وجود این ساختمان‌ها جلوتر نرفتیم و آنچه را که در آن مقطع به طور فوری و اضطراری می‌توانستیم در روی نقشه مشخص و معین کنیم، به حساب آوردیم.

 

مدیر سابق پایگاه شوش تأکید کرد: تپه‌های اقماری در پشت پمپ بنزین، پشت بیمارستان نظام مافی، داخل ورزشگاه و موارد دیگر که نام و سابقه آنها در بایگانی سازمان میراث هست، همگی جزء مجموعه باستانی شوش است و خارج از عرصه ای قرار دارد که به عرصه «۴۰۰ هکتاری» معروف است، منتها یکسری از این محوطه‌ها از دسترس خارج شده و نمی‌توان بلندپروازی کرد.

 

وی با بیان این که در برخی محوطه‌ها ساخت و ساز شده و نمی‌توان کاری کرد، افزود: فرض کنیم مناطق ساخته شده را جزءعرصه محسوب کنیم، زمانی که عملاً نتوان از آنها حفاظت کرد، چه فایده‌ای دارد؟ در چنین مواردی ضوابط و شرایط دیگری باید لحاظ کرد. اما همه اینها نیاز به بحث کارشناسی دارد.

 

رهبر با اشاره به این که در گورستان حسین آباد که فاصله ۶۰۰-۵۰۰ متری با تپه های مشهود شوش دارد، تابوت‌های سنگی هخامنشی کشف شده است، افزود: مقاله‌ی این کاوش چاپ شده است، اما نکته مهم آن که این منطقه نیز بیرون از عرصه معروف به «۴۰۰ هکتاری» است. در بین این ها هم یک منطقه ۲۰۰-۳۰۰ متری هست که آنجا هم گمانه زنی نشده است.
 

 

این باستان‌شناس پیشکسوت که خود مدتی مدیر پایگاه پژوهشی مجموعه باستانی شوش بود و مرمت و بازسازی قلعه شوش که در جنگ تحمیلی آسیب جدی دیده بود در دوره مدیریت وی انجام شد، بار دیگر تأکید کرد: عرصه شوش قطعاً ۴۰۰ هکتار نیست. چنین برخوردی با خوزستان اصلاً معنا ندارد. هرجای خوزستان یک بخش مهمی از تاریخ و تمدن ما را در دل خود نهان دارد. عرصه شوش بیش از ۴۰۰ هکتار است و تعیین عرصه آن توسط باستان‌شناسان بعدی هم گواه این امر است.


وی ادامه داد: بیرون از عرصه معروف به «۴۰۰ هکتاری» شوش آثار و تپه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که جزء لاینفک مجموعه باستانی شوش است و مسؤولان میراث فرهنگی را ملزم می‌کند نه از سر تعجیل، بلکه از باب ضرورت، تعقل و تعهد در تعیین عرصه تدبر لازم را به خرج دهند و دست به انتخابی نزنند که در شأن آنها، سازمان میراث فرهنگی و محوطه‌های تاریخی با ارزش و غیر قابل جبرانی چون شوش نباشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه