سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان تخریب اشیاء قلعه شوش در ابهام

یادمان

تخریب اشیاء قلعه شوش در ابهام

قلعه فرانسوی‌ها در شوشخبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ براساس اظهارات برخی از کارشناسان، ریزش بخشی از دیوار مخزن شوش در قلعه فرانسوی‌ها منجر به تخریب 40 سفال تاریخی شده است. این کارشناسان درحالی وقوع چنین رخدادی را تاکید می‌کنند که باغبان کوچک مدیرپایگاه شوش از یک سو به مرمت دیوار اشاره می‌کند و از طرف دیگر هیچ یک از تخریب‌ها را تصدیق نکرده و تمام آسیب‌دیدگی‌های مخزن قلعه فرانسوی‌های شوش را مربوط به سال‌های گذشته می‌داند.
 
به‌گزارش CHN، قلعه شوش یا قلعه فرانسوی ها در سال 1897میلادی درحالی روی بلندترین نقطه شهر شوش توسط هیئت باستان شناسی فرانسوی بنا شد که مجسمه معروف نامیراستون، لوح یا کتیبه معروف حمورابی و لیوان مشهور سفالی شوش به رنگ نخودی و نقش بز کوهی به‌عنوان مهم ترین آثار کشف شده از این تپه به‌شمار می‌روند.
 
 
پیش از این کارشناسان خبر از نابودی کامل بیش از 40 سفال تاریخی در یکی از مخزن‌های تاریک قلعه شوش داده بودند اما امین‌اموال این آثار در همان جلسه‌ای که کارشناسان حضور دارند سکوت کرده و تخریب‌ها را متعلق به سال 90 نمی‌داند.
 
اما قلعه فرانسوی‌ها که 115 سال از عمر آن می‌گذرد براساس گفته برخی از کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. این درحالی است که در آن همیشه بسته و هیچ فردی جز کارمندان اجازه ورود به قلعه را ندارد. شاید به‌همین دلیل است که تخریب‌های تدریجی آن‌ هیچگاه عیان نمی‌شود. با این وجود مدیر قلعه‌فرانسوی‌ها از آهنگ کند مرمت‌هایی می‌گوید که قرار است در قلعه فرانسوی‌ها صورت بگیرد"باغبان کوچک" مدیر پایگاه شوش در پاسخ به پرسش خبرنگار CHN در رابطه با ریزش دیوار مخزن قلعه و از بین رفتن بخشی از آثار اینطور بیان می‌کند؛هیچ کدام از اشیاء آسیب ندیده اند و دیوار هم درحال مرمت است.
 
وی‌در ادامه می‌افزاید:  دو مخزن در قلعه فرانسوی‌ها وجود دارد که یکی از آن‌ها در سال 85 به‌دلیل بارندگی‌ها و نشت رطوبت دچار آسیب‌دیدگی شده بود سال 90 طرح مرمتی‌اش فرستاده شده که به‌محض تخصیص اعتبار، مرمت آن  در دستور کار قرار خواهد گرفت.
 
وی با اعتقاد براینکه وضعیت موجود مخزن قلعه شوش برای آثار تهدیدی محسوب نمی‌شود، ادامه می‌دهد:درحال‌حاضر قرار است اشیا به مخزنی که طبقه پایین قلعه با دوربین‌های مدار بسته آماده و تجهیز شده منتقل شود که پس از انتقال اشیاء اقدام به مرمت سازه مخزن خواهیم کرد.
باغبان کوچک با اشاره به اینکه تخریب‌هایی که از قلعه فرانسوی‌ها به گوش می‌رسد کهنه و مربوط به سال‌های گذشته است، وی هرچند که آسیب‌های مخزن قلعه را تصدیق کرد اما ریزش دیوار و تخریب سفال‌های تاریخی را تایید نکرد.
 
این درحالی است که کارشناسان و برخی از منابع مطلع به از بین رفتن 40 سفال تاریخی در قسمت تحتانی حیاط دوم قلعه شوش فرانسوی‌ها اشاره می‌کنند. انباری که 115 سال پیش فرانسوی‌ها کاوش‌های خود را در آن‌جا نگهداری می‌کردند.
 
این کارشناسان نیز مرمت بخش مخزن قلعه را تنها منوط به انتقال اشیاء می‌دانند که به‌گفته آن‌ها در خوشبینانه‌ترین شرایط مخزن‌ها تا 5 سال دیگر آماده می‌شود چراکه باوجود تخصیص 150 میلیون بودجه به‌دلیل نبود پروژه پژوهشی و مطالعاتی هنوز مرمت و ساخت مخزن‌ها اجرایی نشده است.

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه