سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان ساخت و ساز، دیوار به دیوار کاخ هخامنشی

یادمان

ساخت و ساز، دیوار به دیوار کاخ هخامنشی

ساخت و سازها و نوسازی در شوش افزایش یافته و حالا دیوار به دیوار کاخ هخامنشی اردشیر هم ساخت و ساز می‌شود. این کاخ که پایه‌ ستون‌های آن باقی مانده، تا کنون توسط بهترین باستان‌شناسان ایران و خارجی کاوش شده‌ و هنوز بخش‌هایی از آن مورد کاوش قرار نگرفته‌است.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | how to tell if jordan 4 red thunder is real Archives - nike air force 1 suede wheat free bread products - IetpShops

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گروه میراث فرهنگی ـ در ادامه تعرض به آثار تاریخی شهرستان شوش، ساخت و ساز جدیدی، این‌بار دیوار به دیوار حصار محوطه هخامنشی کاخ اردشیر (شائور) در حال انجام است. این‌درحالی است که سازمان میراث فرهنگی هنوز واکنشی به این ساخت و ساز نشان نداده‌است.
 
به گزارش CHN تخریب‌ها و تعرض‌ها در شهر باستانی شوش دیرهنگامی‌است که آغاز شده و همچنان روند صعودی به خود گرفته‌است. از آن جمله می‌توان به حفاری غیرمجاز در محوطه‌های باستانی این شهر از جمله محوطه‌های هخامنشی و ساخت و سازهای جدید بدون ضوابط اشاره کرد.
 
«مجتبی گهستونی»، سخنگو انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا درباره تازه‌ترین تعرض‌ها در شهر باستانی شوش به CHN‌ گفت: «سال‌ها پیش یکی از مالکین شوش با ادعای مالکیت روی بخشی از کاخ اردشیر هخامنشی اقدام به ساخت و ساز کرد. هرچند سازمان میراث فرهنگی هم در آن زمان ادعای مالکیت خود را روی این محوطه اعلام کرد، اما بی‌نتیجه ماند. با گذشت چند سال از آن ماجرا مالک در اقدامی تازه بخشی از املاک خود را تخریب کرده و دست به تجدید بنا زده‌است.»
 

این محوطه هخامنشی درست روبروی مجموعه هخامنشی آپادانا، تپه آکروپل و مقبره دانیال نبی قرار گرفته‌است. پیش از این ساخت و ساز بنایی با کاربری چندفرهنگی و هتل در نزدیکی این کاخ منجر به کشف سنگفرش‌های هخامنشی که مدفون مانده بودند، شد.
 
به گفته گهستونی کاخ هخامنشی اردشیر در تازه‌ترین همایش ثبت ملی آثار تاریخی، در این فهرست جای گرفته‌است، که ثبت دیرهنگام آن تعجب بسیاری را به خود جلب کرده‌است.
 
نوسازی تازه در نزدیکی کاخ هخامنشی اردشیر درحالی انجام می‌شود که چندی پیش سازمان میراث فرهنگی با اختصاص 700 میلیون تومان خواستار آماده‌سازی مقدمات ثبت آثار تاریخی شوش در فهرست میراث جهانی شده‌است.
 

پیش از این ساخت هتل امیرزرگر، کلنگ‌زنی هتل لاله، ساخت پارکینگ طبقاتی، پایانه، پارک تفریحی و بسیاری موارد دیگر از جمله ساختمان پیش‌دانشگاهی، عرصه و حریم آثار تاریخی شوش را خدشه‌دار کرده‌است.
 
شوش از جمله مهمترین شهرهای باستانی کشور است که 5 هزار سال قبل به تمدن رسید. این شهر باستانی از 5 هزار سال قبل تا پایان دوران هخامنشی به عنوان پایتخت و مهمترین شهر ایران قلمداد می‌شده‌است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه