سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان معضل زباله برای شهری که در آستانه ثبت جهانی است - شوش برنامه مدونی برای پسماند ها ندارد

یادمان

معضل زباله برای شهری که در آستانه ثبت جهانی است - شوش برنامه مدونی برای پسماند ها ندارد

خبرگزاری مهر: برخی لقبش را بهشت باستان شناسی می دانند و قرار است دومین اثر جهانی اش ثبت شود. با این حال هنوز در مدیریت زباله هایش مانده است. مدیریت پسماند این شهرستان همچنان معلق است و برنامه مدونی برای آن در نظر گرفته نشده است. شوش در آستانه جهانی شدن است.

LTB - JuzsportsShops | IetpShops , 105 Release Date Info - Travis Scott Fragment nike lunar speed lite 2 blue eyes full episodes High Military Blue DH3227 - nike air maxes for women shoes free patterns

به گزارش خبرنگار مهر، تولید زباله در استان خوزستان بین 25 تا 30 درصد از تولید زباله در کشور بالاتر است و این موضوع باعث نگرانی دوستداران محیط زیست شده است. بر اساس طرح جامع مدیریت پسماند خوزستان، استان به شش منطقه تقسیم شده که شهرستان شوش بر این اساس در منطقه دزفول که شامل شهرستان‌‌ دزفول، شوشتر، شوش و چند شهر دیگر است قرار دارد.

تلاش برای افزایش زباله!

رئیس شورای شهر شوش در این باره به خبرنگار مهر می گوید: شهر شوش روزانه 75 تن تولید زباله دارد که به همراه پنج شهر دیگر این میزان به بیش از 120 تن می رسد.

«عبدالجلیل بیلاوی» می افزاید: محل دفن زباله های شوش، غرب کرخه در نزدیکی شهر فتح المبین است. زباله های شوش و فتح المبین در یک جا دفن می شوند.

وی اظهار می کند: باید بخش خصوصی وارد کار شود. حدود سه سال پیش از شرکتی خواستیم که تفکیک زباله را انجام دهد. مسئولان این شرکت گفتند که تولید زباله های شما کم است و باید بیش از 150 تن باشد و برای ما به صرفه نیست.

رئیس شورای شهر شوش همچنین یادآور می شود: از مدیریت پسماند شهرداری تهران نیز دعوت کردیم تا از راهکارهای آنها استفاده کنیم و قرار شد روی دانش آموزان مدارس و مهدکودک ها کار کنیم تا این موضوع فرهنگ سازی شود اما این کار صورت نگرفت.

بیلاوی با بیان اینکه از بخش خصوصی دعوت می کنیم که وارد کار شود، گفت: ما می توانیم مناطق مختلف را در اختیار شرکت ها قرار دهیم.

سفره های زیرزمینی آلوده می شوند

تلمبار شدن زباله های شهر شوش، فتح المبین و برخی از روستاهای اطراف در نزدیکی منطقه صرخه فضای آلوده ای را ایجاد کرده است. کارشناسان محیط زیست می گویند انباشت زباله در دراز مدت آسیب های جدی به این منطقه وارد می کند. شوش قطب کشاورزی کشور است و انباشت زباله ها در یک جا باعث می شود که شیرآبه زباله ها که حتی از زباله ها آلوده تر هستند به سفره های زیرزمینی رسوب کرده و آسیب جدی به زمین های منطقه وارد کند.

در کوتاه مدت نیز زباله ها منجر به تولید گاز در لایه های زیرین زباله ها می کنند و نهایتا آتش سوزی می شود. همچنین جمع شدن حیوانات ولگرد در این منطقه انتقال آلودگی به دیگر مناطق را به همراه دارد. وزش باد در تابستان نیز باعث پراکنده شدن زباله ها در منطقه و ایجاد نمایی زشت می شود.

شهردار شهر «فتح المبین» درباره مدیریت پسماند این شهر به خبرنگار مهر می گوید: هیچ برنامه ای برای این کار نداریم و طبق روال زباله ها را در جایی که زباله های شوش دفن می شود، تلنبار می کنیم.

خالد لطیفی مجد می افزاید: قطعاً موضوع سلامت و پاکیزگی محیط زیست مهم است و باید برای این موضوع برنامه ای اتخاذ شود.

مشکلات از زباله گذشته

عضو شورای شهر فتح المبین نیز در این باره می گوید: شهر فتح المبین 17 هزار نفر جمعیت دارد که غیر از ساماندهی زباله مشکلات زیادی در بحث سلامت دارد.

رحیم سرخی می افزاید: این شهر که بخش مهمی از محصولات کشاورزی در آن تولید می شود و شهروندانش همواره در حال فعالیت و در معرض آسیب و بیماری هستند اما هیچ مرکز اورژانس پزشکی نداریم.

با این وجود از شوش تا منطقه صرخه خبری از برنامه تفکیک زباله و ساماندهی زباله ها وجود ندارد و هر از گاهی دود سیاه رنگ ناشی از آتش گرفتن زباله ها در آسمان شوش دیده می شود.

کمی آنسوتر در شهر حر نیز وضعیت به همین صورت است. سرپرست شهرداری حر نیز درباره مدیریت پسماند این شهر می گوید: در شهر حر روزانه حدود هفت تن زباله تولید می شود.

عبدالکریم نعامی می افزاید: زباله های شهر حر در نزدیکی روستای عین واقع در هفت تپه دفن می شوند. این زمین را نیز شرکت توسعه نیشکر در اختیارمان قرار داده است. این محل تا شهر حر حدود هشت کیلومتر فاصله دارد.

وی یادآور می شود: سال 91 یک شرکت پیمانکار بخش تفکیک زباله های شهر را بر عهده گرفت اما پس از چهار ماه از کار کنار کشید.

سرپرست شهرداری حر با بیان اینکه می توانیم از بخش خصوصی برای این کار دعوت کنیم، می گوید: هیچ هزینه ای از شرکت های تفکیک زباله نمی گیریم و این طرح تشویقی می تواند باعث جذب و سود پیمانکاران شود.

نعامی اظهار می کند: در نظر داریم که در فصل مدارس بحث آموزش شهروندی را در مدارس آغاز کنیم و از میدان امام حسین برای آموزش دانش آموزان و شهروندان بهره ببریم.

وی تاکید می کند: یکی از برنامه های جدی ما آموزش شهروندی در بسیاری از حوزه های ترافیکی و بهداشتی است و امیدوارم طرح تفکیک زباله را تا چند ماه آینده با مشارکت مردم شروع کنیم.

غافل از طلای کثیف
 
به گزارش مهر، کارشناسان می گویند زباله تهدید نیست، بلکه فرصت است. فرصتی برای کسب درآمد. این کارشناسان معتقدند زباله‌های شهری را نباید به عنوان یک تهدید تلقی کرد، بلکه زباله‌ یک فرصت و سرمایه است و در بسیاری از کشورهای جهان زباله را با عنوان طلای کثیف نامگذاری کرده‌‌اند و با مدیریت صحیح، زباله شهری را به صورت کامل به چرخه تولید باز می‌گردانند.

---------------------
گزارش: قاسم منصور آل کثیر

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه