سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کشف محوطه تاریخی در دشت شوش توسط حفاران غیرمجاز!

یادمان

کشف محوطه تاریخی در دشت شوش توسط حفاران غیرمجاز!

چنگال‌های ماشین آلات کشاورزی و فعالیت شبانه‌روزی حفاران غیر مجاز و سوداگران آثار تاریخی در پی مشاهده آثار سطحی از اشیا تاریخی در یکی از مناطق حاشیه‌ای خوزستان باعث شناسایی یک محوطه باستانی در شوش شد.

Women's shoes - adidas hermosa mesh backpack purple and blue color , GiftofvisionShops - Fitness - adidas nite jogger kids - Sports shoes | FitforhealthShops - Custom Air Force 1 - Sneaker selbst gestalten - nike air huarache ultra size guide

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ این محوطه تاریخی که بارها مورد تعدی حفاران غیر مجاز قرار گرفته، در میان تپه‌های رملی و اراضی کشاورزی قرار گرفته است. با این وجود می‌توان در سطح محوطه، قطعات سفال، شیشه و آجر را به صورت پراکنده مشاهده کرد.
 
این درحالی است که دوستداران میراث فرهنگی در اهواز و شوش به محض اطلاع از وجود چنین محوطه‌ای در غرب خوزستان موضوع را با واحدهای مختلف در اداره کل میراث فرهنگی خوزستان و اداره میراث شوش در جریان گذاشتند و خواهان پیگیری موضوع شدند.
 
در همین خصوص مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان با اعزام یگان حفاظت، معاونت میراث فرهنگی خوزستان و اداره میراث فرهنگی شوش، درخواست کرد تا رسیدگی کامل انجام و گزارش نهایی اعلام شود.
 
«مجتبی گهستونی» دبیر انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاریانا خوزستان با اشاره به پیگیری ها و مشاهدات دوستداران میراث فرهنگی از این محوطه باستانی گفت: وجود اشیا تاریخی فرهنگی و سازه‌های برخوردار از معماری حکایت از گستردگی محوطه تاریخی دارد که با استفاده از کلیه ادوات کشاورزی به منظور تعرض آسیب‌های جدی به این محوطه تاریخی وارد کرده است.
 

گهستونی افزود: در بررسی‌های سطحی که کارشناسان انجام داده‌اند مشاهده شد که محوطه تاریخی از تاسیسات گوناگونی مثل آبرسانی، اداری، مسکونی، صنعتی، تدفینی برخوردار است.
 
به‌گفته او، با توجه به قرار گرفتن این محوطه تاریخی در دشت شوش و همچنین وجود داده‌های تاریخی ـ فرهنگی که فقط به‌صورت سطحی قابل مشاهده است، به نظر می‌رسد از شهرهای آباد دوران خود بوده است که در صورت کاوش بخش مهمی از تاریخ راز آمیز غرب خوزستان نمایان شود.

این فعال میراث فرهنگی از پژوهشکده باستان شناسی و سازمان میراث فرهنگی کشور درخواست نجات بخشی اضطراری برای جلوگیری از تعرض های هرچه بیشتر را در خواست کرد و اظهار داشت: با توجه به پیگیری‌های مدیر کل میراث فرهنگی خوزستان و محدودیت‌هایی که دراین خصوص وجود دارد از اداره کل میراث فرهنگی خوزستان درخواست داریم که تمام توان خود را برای حفاظت و کاوش به منظور نجات بخشی و تعیین دوره تاریخی آن در این محوطه به کار بگیرد.
 
در همین خصوص مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خوزستان، ضمن تشکر از حساسیت انجمن‌ها و رسانه‌ها برای دفاع از آثار تاریخی خوزستان گفت: تا زمان انجام اقدامات لازم و ضروری، برای حفاظت از این محوطه تاریخی از ظرفیت شورا، دهیاری و بسیج استفاده خواهیم کرد.
 
افشین حیدری افزود: انتظار می‌رود که کشاورزان منطقه که محوطه تاریخی در اراضی آنان واقع است حساسیت لازم را داشته باشند چرا که هر گونه تخریبی از زمان ارایه هشدارهای لازم متوجه آنان است.
 
وی بیان کرد: به منظور نجات بخشی در محوطه مورد نظر و همچنین انجام مطالعات علمی، پیگیری های لازم به منظور تملک اراضی، طرح شکایت از متجاوزین در دستگاه قضایی، ثبت آن در فهرست آثار ملی صورت خواهد گرفت.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه