سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان پایتخت هخامنشیان به آتش کشیده شد

یادمان

پایتخت هخامنشیان به آتش کشیده شد

خبرگزاری میراث‌فرهنگی گزارش داد: شوش به‌عنوان یکی از مهمترین محوطه‌های باستانی ایران و جهان، درحالی طی هفته‌های اخیر چندین بار گرفتار شعله‌های آتش شد که فعالان میراث‌فرهنگی به‌شدت از آتش‌سوزی‌های اخیر اظهار نگرانی کردند. عدم جمع‌آوری زباله‌ها، خس و خاشاک و گیاهان خودرو هرس نشده علت آتش‌سوزی‌های اخیر عنوان می‌شود.

nike shox mens australia women soccer players - White - DA8301 - 101 - Nike Air Force 1 '07 LX Women's Shoe | Discount Shoes, Clothing & Accessories , Giftofvision

«مجتبی گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و دبیر انجمن تاریانا با اعلام این خبر به CHN افزود: «در هفته‌های گذشته کاخ آپادانا چندین بار بر اثر انباشت زباله‌ و گیاهان خودرو به آتش کشیده شد.» این فعال میراث‌فرهنگی معتقد است، دما و گرمای قابل توجه شهرستان شوش از یک طرف و ضعف مدیریت پایگاه ‌شوش در جمع‌آوری به موقع گیاهان خودرو در کنار پایه‌ستون‌های هخامنشی از سوی دیگر سبب شده که آتش‌سوزی در این منطقه شدت و دامنه وسیعتری پیدا کند.


به‌گفته دبیر انجمن تاریانا، آتش سوزی‌های اخیر در حالی آسیب‌های جدی به ستون‌ها و پایه‌ستون‌های هخامنشی محوطه باستانی شوش رسانده که سال گذشته ۷۰۰ میلیون تومان به منظور انجام یکسری اقدامات مرمتی و پاکسازی در محوطه‌ّهای آپادانا و کاخ اردشیر و آماده سازی بخشی از پرونده شوش اختصاص گرفت. هر چند که بخشی از این اقدامات به دلیل عدم حضور ناظر کیفی با اعتراض‌های کارشناسان مواجه شد.


این درحالی است که پیش از این باستان‌شناسان به پایه‌های ستون‌های کاخ آپادانا و وضعیت نابسامان آن‌ها اشاره کرده‌ بودند. چنانچه به‌اعتقاد برخی از باستان‌شناسان، چندین دهه از کاوش آثار سنگی می‌گذرد اما تاکنون هیچ ساماندهی روی آثار صورت نگرفته است. با این وجود مسئولان و متولیان میراث‌فرهنگی از آماده‌سازی پرونده ثبت جهانی شوش در روزهای آینده می‌گویند. اینکه عامل حریق در محوطه‌ باستانی شوش سهوی بوده یا عامدانه هنوز مشخص نیست، اما آنطور که از شواهد امر پیداست جمع آوری نشدن خس و خاشاک‌ّ و گیاهان خودرو در اطراف پایه‌ ستون‌ها سبب شده که آتش‌سوزی در ابعاد وسیعی از این محوطه باستانی ادامه پیدا کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه