سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان کارشناس یونسکو پس از سیلاب به شوشتر رفت

یادمان

کارشناس یونسکو پس از سیلاب به شوشتر رفت

فاطیما کریمی

کارشناس فنی سازمان یونسکو به همراه معاون میراث فرهنگی کشور طی سفری سه روزه به استان خوزستان رفته و در حال بررسی وضعیت میراث جهانی شوشتر پس از سیلاب‌های اخیر هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی اداره‎کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خوزستان، در پی سیلاب‌های اخیر در استان، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور، فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه‌های میراث جهانی سازمان میراث فرهنگی، سیدحکمت‎اله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان به همراه محمدحسین ارسطوزاده مدیر پایگاه میراث جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر، پنبه‎دانه فرماندار شوشتر و جودانی جیگلی کارشناس اعزامی از سوی سازمان یونسکو برای بررسی وضعیت پایداری سازه‌های آبی تاریخی در این شهرستان حضور یافتند.

محمدحسن طالبیان و هیأت همراه در این حضور ضمن بازدید از میراث جهانی شوشتر، از آخرین وضعیت این محوطه پس از سیلاب‌های اخیر مطلع شد و گزارش کامل از اوضاع آثار یادشده نیز توسط کارشناسان و مدیر پایگاه میراث جهانی در اختیار وی قرار گرفت.

همچنین در این بازدید کارشناس اعزام‎شده از سوی یونسکو که به صورت ویژه به منظور بررسی و مطالعه استحکام‎بخشی دیوار غربی و جداره‌های محوطه آسیاب‌ها به شوشتر آمده است نیز در حال بررسی و مطالعات میدانی است.

طالبیان در بررسی‌های خود ضمن تأیید و اشاره به اقدامات پیشگیرانه، کنترل و مدیریت مجموعه میراث جهانی که موجب جلوگیری از تخریب آثار شده است، بر لزوم ادامه روند استحکام‎بخشی و مرمت آن‌ها تأکید داشت و اعلام کرد: یکی از مناطقی که در سیلاب‌های اخیر بسیار مورد توجه بوده، میراث جهانی شوشتر است و باید هرچه زودتر نسبت به پاکسازی و لایروبی آورده‌های سیلابی اقدام شود و پس از فروکش کردن سطح رودخانه، بررسی‌های دقیق روی این میراث جهانی صورت پذیرد تا اقدامات ویژه‎ در راستای بهبود شرایط آن انجام پذیرد.

در همین راستا، برنامه‌ریزی‌های لازم از پایش مستمر آثار، تکمیل تجهیزات ویژه، تأمین اعتبار و تهیه گزارش‌های مربوط صورت گرفته و به مراجع ذی‎ربط اعلام شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه