سه شنبه, 29ام اسفند

شما اینجا هستید: رویه نخست یادگارهای فرهنگی و طبیعی یادمان قبرستان عرصه گوردخمه‌ها را تنگ کرد

یادمان

قبرستان عرصه گوردخمه‌ها را تنگ کرد

عرصه «چشمه سوزنگر» و بنای «توکمری» باز هم تهدید شدند؛ این تعرض از سوی اداره اوقاف شهرستان شوشتر برای خط‌کشی و آماده‌سازی محوطه و با هدف توسعه قبرستان صورت گرفته‌ است. این درحالی است که در اطراف چشمه سوزنگر تعداد بسیاری گوردخمه‌ وجود دارد که چگونگی‌ تدفین گذشتگان را نشان می‌دهد.

Oakley MOD5 MIPS SNOW HELMET – ADULT - SneakersbeShops | Jordan 1 Retro High OG University Blue (PS) - 134 - AQ2664 - nike shox pet print pages for kids free dinosaur

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی ـ  باز هم ورود به عرصه چشمه سوزنگر، بنای توکمری، عرصه را بر گوردخمه‌های تاریخی شرق شوشتر تنگ کرد. این تعرض که از سوی اداره اوقاف شهرستان شوشتر صورت گرفته است به‌منظور آماده‌سازی محوطه و توسعه قبرستان صورت گرفته است.
 
«مجتبی گهستونی» فعال میراث‌فرهنگی و سخنگوی انجمن تاریانا در گفت و گو با CHN می‌گوید: «اداره اوقاف شهرستان شوشتر با ورود به عرصه "چشمه سوزنگر" و بنای "توکمری" اقدام به خط کشی و آماده کردن محوطه برای توسعه قبرستان کرده است».
 
 

به‌گفته وی، آرامگاه صخره‌ای توکمری در غرب چشمه سوزنگر، قدمگاه صاحب الزمان در ضلع شمالی و وجود سد و بندهای صخره‌ای سبب شده تا مردم اعتقاد ویژه‌ای به این منطقه داشته باشند. این درحالی است که سبک معماری چشمه که در دره و در دل صخره و رو به شرق ایجاد شده یادآور مهرابه‌هاست».
 
ایجاد بنا در غار و تاسیسات دستکندی، وجود پله‌های سنگی برای دسترسی به مهرابه، قرارگیری آن در کنار چشمه و وجود کانال‌های آب در درون غار، استفاده از سکو در معماری بنا، وجود حفره‌های متعدد طاقچه مانند روی مهرابه و بر دیواره‌ی دو طرف غار که احتمالاً برای قرار دادن مجسمه تعبیه شده‌اند از جمله دلایل مهرابه بودن چشمه سوزنگر عنوان شده است.
 
 

اما گهستونی اعتقاد دارد، اثر دیگری که با ساخت قبرستان جدید مورد تعرض قرار می‌گیرد بنای صخره‌ای توکمری است. توکمری نمونه‌ای دیگر از معماری صخره‌ای تلقی می‌شود که به‌صورت اتاقی مستقل از کوه بنا شده‌است.
 
در ضلع جنوبی اتاق، گودالی چهار گوش دیده می‌شود که احتمالاً محل قبری بوده است که بنا به گفته برخی از مورخین همچون قاضی نورالله شوشتری، قبر مادر عارف بزرگ سهل بن عبدالله بوده است.
 
 

همچنین بر سطوح دیوارهای داخلی اتاق نقوش نمادینی به شکل درخت کاج حک شده است، همچنین 2 حفره‌ی کوچک نیز بر دیواره‌ی اتاق دیده می‌شود که شاید برای قرار دادن شمع بوده است .
 
"چشمه سوزنگر" با شماره 4331 و بنای "توکمری" با شماره 4332 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

در همین زمینه